Actualités musicalessamedi 24 mai 2014
Translation in Music : An International Interdisciplinary Symposium24-25 mai 2014, Cardiff University (Wales) CFP deadline: Monday, 17 February 2014 For many, music is a ‘universal' language, yet it is often wedded to words in one specific language, whether poem, song text or opera libretto. And these texts require translations that respect both the nature of the original language and the expression of the music itself – a deft dance that should celebrate a perfect marriage, but often results instead in a messy divorce. This two-day interdisciplinary symposium is designed to bridge the often glaring gap between words and music. It brings together international scholars from the fields of Translation Studies, language, and musicology with practitioners who deal with musico-linguistic challenges on a regular basis, such as composers, singers, translators, and opera subtitlers. In addition to keynote and invited speakers - including Errollyn Wallen (Composer), Prof. David Johnston (Translation Studies), Prof. Susan Youens (Musicology), and Jonathan Burton (Royal Opera House, London) - we invite abstracts for free 20-minute papers. Abstracts should be no more than 400 words long and submitted electronically to translationinmusic at cardiff.ac.uk by Monday 17 February 2014. We would also welcome abstracts for panel sessions and roundtables: a 200-word rationale should be submitted along with 400-word abstracts from individual speakers for a panel session. For roundtables, a 200-word rationale should be submitted along with 200-word abstracts for individual participants who would be expected to speak on a specific topic for no more than 10 minutes. Potential subjects might include: Performing Translation Participants will be informed whether their abstracts have been accepted by Monday 10 March 2014. Program committee: Dr Monika Hennemann (German Studies, Cardiff University) ; Dr Cristina Marinetti (Translation Studies, Cardiff University) ; Dr Clair Rowden (Music, Cardiff University) ; Dr Mathieu Schneider (Music, Université de Strasbourg)
Des Pêcheurs de perles authentiques et idiomatiques (Opéra de Massy)Par Frédéric Norac ——
Pêcheurs de perles,Opéra de Massy : acte 3, julien Dran et V. Santoni. Photographie © Chantal Droller. 18 mai 2014, Opéra de Massy, par Frédéric Norac ——Belle clôture de saison à l'Opéra de Massy avec cette production classique mais finalement plutôt réussie des Pêcheurs de perles, importée d'Avignon où elle fût créée en 2007 avec Patrizia Ciofi. Elle est remontée ici avec un plateau vocal réunissant trois jeunes espoirs du chant français dans les rôles principaux, ce qui renforce encore l'intérêt d'une production qui se recommande également par l'usage de la partition originale de 1863, permettant d'entendre à plusieurs endroits la musique de Bizet en lieu et place de la révision plus connue de Benjamin Godard et, notamment, la fin du célèbre duo « Au fond du temple saint » dans sa version authentique.
Taylor Ho Bynum Sextet « A la recherche du swing perdu » (Conservatoire de Caen) ——Par Alain Lambert —— Taylor Ho Bynum Sextet. Photographie © Christian Mariette. Conservatoire de Caen, 20 mai 2014, par Alain Lambert ——Visiblement la seule date du groupe en France, six excellents musiciens venus de Boston et de New York, nés entre 1940 et 1980. Le leader, complice d'Anthony Braxton, au cornet à chapeau et à la trompette longue, Jim Hobbs au saxophone alto, Bill Lowe au trombone basse et au tuba, Mary Halvosrson à la guitare, Ken Filano à la contrebasse et Tomas Fujiwara à la batterie et au vibraphone.
S'abonner au bulletin. Collaborations © musicologie.org 2013 Dimanche 25 Mai, 2014 18:02 |
|