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Actualités musicales

mardi 18 mars 2014

African-American Music in World Culture: Art as Refuge and Strength in the Struggle for Freedom

 

18-22 mars 2014, Boston (US:MA)

Deadline for Proposals: September 15, 2013

https://www.bu.edu/afammusicworldculture/submit-proposals/
Conference Venue: Boston University, Brookline, MA

Call for Papers and Lecture/Recitals

The Program in African American Studies at Boston University invites proposals for papers, pre-constituted panels, and lecture/recitals exploring the influence of African-American music on world cultures and freedom movements.

Keynote presentations will be delivered by Dr. Bernice Johnson Reagon, composer, music historian, and social activist; Joshua Rifkin, historical musicologist and revivalist of Scott Joplin's Ragtime compositions; and Jazz impresario George Wein, a pioneer organizer and perpetuator of the “festival era” that began with his management of the 1954 Newport Jazz Festival. The conference will also feature an evening concert by three-time Grammy Award winner Dee Dee Bridgewater. The conference is in part a tribute to Mr. Wein for his pivotal role in the popularization of African-American music in the United States and abroad on up to the present.

Paper presentations will be 15–20 minutes in length. Lecture/recitals will be limited to 30 minutes in length. Pre-constituted panels should include a chair and three papers. All presentation formats will be followed by 10–15 minutes for questions and discussion.

Prospective presenters are encouraged to submit proposals on (but not limited to) the following themes as they relate to the international influence of African-American music and the struggle for freedom:

  • Slave Songs and Negro Spirituals
  • Folk Songs, Work Songs, Prison Songs, and Blues
  • Ragtime and Jazz
  • African Americans and Classical Music
  • Hip Hop: Its Interdisciplinary and Universality
  • African-American Music and Civil Rights Movements
  • Collaboration between Blacks and Jews, and the economic impact in the broader music industry
  • Economic and cultural impact of African-American music on the other arts, and on mass media

Accepted presenters will be required to submit a manuscript of their presentation by February 15, 2014. Selected manuscripts may later be revised into articles for publication in an anthology.

Submission Criteria

Proposal abstracts should be no more than 200 words. Please also include a brief biography and audio-visual requirements. Pre-constituted panels should include a brief overview of the panel in addition to separate paper abstracts. Proposals should be emailed as attachments in PDF form on or before September 15, 2013, to Professor Allison Blakely, in care of afamconf at bu.edu. Please type “CFP-Music” in the subject field.

For more information, please contact Genithia Hogges, Programming Coordinator, afamconf at bu.edu.

Le palmarès du 11e concours international de piano d'Orléans

 

Concours orléans 2014Au 1er rang de gauche à droite : Jahye Euh, Yukyeong Ji, Kathrin Isabelle Klein, Imri Talgam. Au 2e rang : Aline Piboule, Matthieu Acar, Matthieu Stefanelli et Le Liu.

Ce concours bisannuel a été fondé par la pianiste Françoise Thinat en 1994. Il a acquis au cours des ans une renommée de tout premier plan. Il est consacré au répertoire compris entre 1900 à nos jours. Le jury, présidé cette année par Alicia Terzian, était composé par Florent Boffard, Kaya Han, Philippe Hersant, Michael Jarrell, Wilhem Latchoumia et David Lively.

Sur les 22 candidats en lice, Imri Talgam remporté la finale, a reçu le grand prix Blanche Selva et une bourse de 10 000 euros, la médaille de la ville d'Orléans, le Prix Claude Helffer (3 000 €), le Prix Edison Denisov (2 000 €) .

Aline Piboule, seconde, a reçu le Prix de la Sacem (4 600 €) pour la meilleure interprétation de l'oeuvre de musique de chambre créée en finale (Lichen, commandé à Jérôme Corbier), accompagnée par l'ensemble Cairn. Elle a également reçu le Prix André Boucourechliev (2 500 €), le Prix Olivier Greif (2 500 €) ex æquo avec Le Liu, le Prix Maurice Ohana (2 500 €), le Prix des étudiants du Conservatoire de région d'Orléans (1 500 €).

La troisième finaliste, Kathrin Isabelle Klein, a obtenu le Prix Chevillon-Bonnaud d'interprétation (5 000 €), le Prix André Jolivet (2 500 €) ex æquo avec Matthieu Acar.

Au total, le jury a décerné une quinzaine de prix. Les lauréats se produiront en concert le 24 mars avec l'ensemble Cairn au théâtre des Bouffes du Nord à Paris.

Didier Rotella et Nicolas Mondon (ex æquo) ont reçu le Prix Chevillon-Bonnaud de composition (5 000 €) et une résidence de création au studio éOle.

Le Liu a reçu le Prix Henri Dutilleux (5 000 €), le Prix Olivier Greif (2 500 €) ex æquo avec Aline Piboule.

Justine Leroux a reçu le Prix Alberto Ginastera (2 500 €).

Matthieu Acar a reçu le Prix André Jolivet (2 500 €) ex æquo avec Kathrin Isabelle Klein.

Zhanar Suleimanova a reçu le Prix Ricardo Viñes (2 500 €).

Jahye Euh a reçu le Prix Samson François (2 000 €).

Yukyeong Ji a reçu le Prix Isang Yun (2 000 €).

Matthieu Stefanelli a reçu le Prix Albert Roussel (1 000 €).

Marianna Abrahamyan a reçu la Bourse du Concours (500 €).

Lumineuse « Adriana Lecouvreur » à l'Opéra de Nice

 

plume Par Jean-Luc Vannier

 

 

adriana lecouvreurAdriana Lecouvreur. Opéra de Nice mars 2014. Photographie © D. Jaussein.

Avant d'être un opéra en quatre actes de Francesco Cilea créé au Teatro Lirico de Milan le 6 novembre 1902, le personnage de Mademoiselle Adrienne Lecouvreur fut cette actrice adulée par Voltaire qui lui confia le rôle-titre pour la première de son « Artémire » le 15 février 1720. Le philosophe de Ferney disait à son propos qu'elle ajoutait « de nouveaux charmes à Racine » après l'avoir entendue dans « Bérénice ». Il écrivit, par surcroît, à son ami Thiériot au lendemain de l'étrange mort, en 1730, de la tragédienne sans doute empoisonnée par une rivale, son « indignation, peut-être trop vive sur son enterrement mais indignation pardonnable à un homme qui a été son admirateur, son ami, son amant » (Pierre Milza, Voltaire, Perrin, 2007, p. 77).

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Neil Young « Harvest »

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Pirenne Christophe, Neil Young « Harvest ». « Discognonie », Densité, Paris 2014 [72 p. ; ISBN 9782919296026 ; 9,95 €]

plume Par Alain Lambert

Un petit bouquin d'à peine soixante-dix pages, sans illustration en dehors des microsillons de la couverture, tout en noir et blanc, pour présenter un disque univers du temps du vinyle. Discogonie, justement, le titre de la collection, contraction de discographie et de cosmogonie.

Christophe Pirenne connaît bien son sujet. Il est aussi l'auteur d'une histoire du « rock progressif » anglais (1969-1977) chez Honoré Champion, et d'Une Histoire musicale du rock chez Fayard.

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