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Actualités musicales

vendredi 21 mars 2014

 

The Triumph of Russian Music : a Window to the World

Calle for Papers
21-23 mars 2014.

International symposium and festival
Celebrating the 170 year anniversary of Nikolay Rimsky-Korsakov. St Petersburg, Russia.

Deadline: November, 15th, 2013
https://www.artparking.org

Venue, organizer: Center for New Technology in the Arts “Art-parkING”, St Petersburg State Museum of Theatre and Music.

2014 is marked in St Petersburg by the celebration of 170-year anniversary of Nikolay Rimsky-Korsakov.

This composer, whose name is included in all artistic chronicles of the city, is Petersburg musical symbol.

For the Symposium we propose to discuss the following topics:

  • Perception of Russian music in 19 – 21 centuries
  • Russian music identity in contemporary world
  • Influence of Russian music style on Western composers
  • Composers' schools
  • Russian performing schools, its perception, influence, dissemination
  • Foreign musicians and composers on tours in Russia.

Besides those themes, one big section will be dedicated to composer and pedagogical traditions of Nikolay Rimsky-Korsakov. This brings us to a necessity to realize the international scale of his school, which united significant composers. Dedicating his active life to the Conservatory, where he taught more than 30 years, he formed a very strict codex of rules and compulsory knowledge for every musician.

Additionally to the symposium from 18th to 30th of March there will be an international Festival dedicated to the anniversary of Rimsky-Korsakov. The Rimsky-Korsakov Memorial Museum – Apartment will present its new exhibition dedicated to operas of Russian composers on small tragedies of Alexander Pushkin.

Working languages of the conference are Russian and English. Time limit for papers is 20 minutes. Please submit abstracts for papers of no less then 150 and no more than 250 words and biography 100 words in one file; a photograph in a good resolution.

Contact address is lidia.ader [at] artparking.org

The deadline for paper abstracts is 15 November 2013. The notification of acceptance will be sent out at the end of November 2013 at the latest.

Papers of the symposium will be published.

The symposium will not able to cover participants' expenses.

Wilhem Latchoumia, admirable !

 

Wilhem LatchoumiaWilhem Latchoumia. Photographie © Laetitia Perbet

 

plmume Par Eusebius ——

Fasciné par la création contemporaine dont il est l'un des plus grands interprètes, sinon le plus remarquable, Wilhem Latchoumia nous avait aussi fait découvrir le passionnant répertoire de l'Amérique latine. A peine sorti du jury du concours d'Orléans dont il fut le brillant lauréat en 2006, il a repris son bâton de pèlerin avec un programme Wagner, qu'il a illustré il y a quelques mois par un splendide enregistrement.

Programme un peu iconoclaste, tout comme son interprète : si l'œuvre de Wagner a donné lieu à une foule de transcriptions, paraphrases, pots-pourris et autres variations, son œuvre pianistique demeure peu fréquentée, marginale aussi, il faut bien en convenir. Sa Fantaisie en fa dièse mineur (1831), où l'influence de Beethoven et de Spohr est perceptible, porte déjà la marque du Wagner à venir. L'écriture lyrique, avec ses récitatifs, ses tempi variés, ses contrastes est prémonitoire du génie de son auteur. L'interprétation qu'en donne Wilhem Lachtchoumia est fascinante par cette dimension dramatique, ouvertement romantique, d'une maîtrise absolue. L'Élégie en la bémol majeur, commencée en 1858 et achevée plus de vingt ans après, porte au contraire la marque de Tristan, dont elle est contemporaine. Le souffle en est le même, les tensions harmoniques, le chromatisme, tout est là. Autour de ces deux pièces le programme proposait deux transcriptions de Liszt (Rienzi, et surtout La mort d'Isolde, chef d'œuvre absolu), une d'Alfred Jaëll (l'époux de Marie), antérieure à celle de Liszt, et d'une écriture pianistique non moins remarquable, enfin deux ayant La Walkyrie pour thème. Louis Brassin, élève belge de Moscheles, nous laisse une chevauchée haute en couleur, et Hugo Wolf, dont on ne connaît généralement que les lieder, dans une ample page symphonique, témoigne son admiration pour son maître.

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ISSN  2269-9910

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lamproie

Jeudi 20 Mars, 2014 23:59

 

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