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Actualités musicales

jeudi 20 mars 2014

 

Montpellier 8, Conference on The Montpellier Codex H.196, Fascicle 8

 

St Hugh's College, University of Oxford, 20-21 March 2014

Since its inclusion in Ludwig's Repertorium, and Yvonne Rokseth's subsequent extensive study and facsimile publication of the manuscript, the Montpellier Codex (Bibliothèque interuniversitaire, Section de médecine, H.196) has occupied a central place in musicological scholarship on medieval polyphony. The eighth fascicle, in both its physical characteristics and its contents, has prompted diverging interpretations of its relationship to fascicles 1-7, and its place within narratives of the development of thirteenth- and fourteenth-century polyphonic composition.

We welcome papers on the following areas:

Dating, provenance, and status of Mo 8 as a collection; issues of patronage

Notation
Ars nova or Ars antiqua?
National styles
Concordances and refrains
Intertextuality and text interpretations
Tenor melodies and structures
Analytical approaches

Abstracts of 300 words should be sent to catherine.bradley at music.ox.ac.uk by 1 October 2013.

A conference webpage with resources

Organizing Committee

Dr. Catherine Bradley (catherine.bradley at music.ox.ac.uk)

Dr. Karen Desmond (k.desmond at ucc.ie)

Professor Elizabeth Eva Leach (elizabetheva.leach at music.ox.ac.uk)

Musique et pratiques religieuses en France au XIXe siècle (1802-1905)

 

Appel à communications

Programme

20-21 mars 2014, Paris

Musique et pratiques religieuses en France au XIXe siècle Colloque organisé à Paris les 20 et 21 mars 2014 en partenariat avec la Société française de musicologie (Paris), l'Institut de Recherche sur le Patrimoine Musical Français (Paris), le Palazzetto Bru Zane - Centre de musique romantique française (Venise), l'UMR LIRE (Université Jean Moulin, Saint-Étienne), et le Centre Georg Simmel (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris).

Comité scientifique : Xavier Bisaro, Université François Rabelais et Centre d'Études Supérieures de la Renaissance (Tours), Rémy Campos, Haute École de Musique (Genève), Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (Paris) et Centre de Musique Baroque (Versailles), Cécile Davy-Rigaux, CNRS/Institut de Recherche sur le Patrimoine Musical Français (Paris), Katharine Ellis, Royal Holloway (Londres), Florence Gétreau, CNRS/Institut de Recherche sur le Patrimoine Musical Français (Paris), Alban Ramaut, Université Jean Monnet (Saint-Étienne), Patrice Veit, CNRS/Centre Marc Bloch (Berlin)

Comité d'organisation : Amélie Dubreuil-Porret, doctorante, Université Jean Moulin/IRPMF (Saint-Étienne/Paris), Fanny Gribenski, doctorante, Centre Georg Simmel (EHESS, Paris), Vincent Rollin, doctorant, Université Jean Moulin (Saint-Étienne)

Ce colloque propose de faire le point sur un certain nombre de recherches récentes ou en cours, consacrées aux répertoires religieux et à la vie musicale des églises en France au XIXe siècle. Alors que les travaux de Jean Mongrédien et de Jean-Yves Hameline sont longtemps demeurés isolés et sans suite, les contributions récentes de Xavier Bisaro, Jacques Cheyronnaud, Katharine Ellis et Vincent Petit à l'étude du chant d'Église et de la liturgie ont profondément renouvelé les questionnements et les connaissances relatifs aux liens entre musique et Église dans la France du XIXe siècle.

Les bornes chronologiques choisies correspondent au régime concordataire établi par les articles organiques du 18 germinal an X et abrogé par la loi de séparation des Églises et de l'État adoptée le 9 décembre 1905. Cette rencontre sera organisée suivant quatre axes.

1) Les sources de l'histoire de la musique religieuse en France au XIXe siècle : table ronde aux Archives historiques de l'archevêché de Paris

Cette table ronde aura pour objectif de faire un point sur les différents fonds d'archives (nationales, diocésaines, paroissiales, tant à Paris qu'en province), collections musicales imprimées et manuscrites, et périodiques qui peuvent être exploités dans le cadre d'un travail sur la musique et les pratiques religieuses dans la France du XIXe siècle. Le choix des Archives historiques de l'archevêché de Paris se veut significatif : lieu encore peu fréquenté par les musicologues, il conserve cependant des ressources précieuses et encore mal connues.

2) Historicisme musical et restauration liturgique :

La réflexion sur les rapports entre historicisme musical et restauration liturgique s'articulera autour de deux axes. On s'intéressera tout d'abord au développement d'une science historique musicale, dans son lien avec la religion. La naissance de sociabilités savantes laïques et ecclésiastiques, la création de périodiques spécialisés voués à la diffusion des travaux savants, etc., pourront être envisagés à l'aune du problème de l'autonomisation de l'objet musical, qui conduit notamment à la naissance de la discipline musicologique. D'autre part, dans une perspective esthétique et théorique, on étudiera l'idéalisation à l'œuvre dans les discours sur « le » chant et « la » musique les plus appropriés à l'exercice du culte, en portant une attention particulière à la dimension politique d'une telle quête de figures mythiques du passé musical (saint Grégoire, Palestrina).

3) Les enjeux d'une « politique musicale » : financement, contrôle, éducation :

Dans le cadre du régime concordataire, le soutien et le contrôle de la musique d'Église par l'État passent par le financement des ressources tant matérielles qu'humaines (bas-chœurs, maîtrises, orgues, etc.) nécessaires à l'exercice du culte, ainsi que par des inspections destinées à juger de la bonne utilisation des allocations publiques. On s'interrogera tout particulièrement sur la question cruciale de l'enseignement de la musique religieuse, envisagée non seulement sous le rapport de la formation des musiciens d'Église (École royale de chant de Choron, École de musique religieuse et classique de Niedermeyer, Schola Cantorum, entre autres), mais aussi comme outil de contrôle et d'édification morale des masses.

4) La musique religieuse en actes

Par ce dernier axe, on envisagera la musique religieuse dans sa dimension vivante, en étudiant ses genres privilégiés (messes, oratorios, musique d'orgue, etc.) à la lumière des pratiques d'exécution, des conditions d'organisation, des lieux, des publics et des modes d'écoute qui lui sont attachés ; ainsi que la circulation des effectifs musicaux « publics » (musiques militaires dans le contexte de cérémonies religieuses, maîtrises chantant lors de fêtes musicales). Ce faisant, on s'efforcera de croiser des approches à la fois analytiques et esthétiques, mais aussi économiques et sociologiques.

Les propositions de communication sont à envoyer avant le mardi 1er octobre 2013, par e-mail, à l'adresse suivante : musiquereligieuse.fr19@gmail.com. Elles devront comporter un titre, un résumé du sujet (environ 300-400 mots), une courte biographie de l'auteur, ses coordonnées complètes (e-mail, adresse postale, téléphone) et son affiliation institutionnelle.

The String Quartet in Spain from the End of the Eighteenth Century to Today

International Conference

20-21 mars 2014, Grenade

Universidad de Granada - Facultad de Filosofía y Letras - Aula Magna

Organized by the Universidad de Granada (Research Project I+D+i HAR2011-24295 / Ministerio de Economía y Competividad of Spain), In association with Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Cuarteto Bretón, Universität Koblenz-Landau

Scientific Committee : Germán Gan-Quesada (Universidad Autónoma de Barcelona) ; Desirée García Gil (Universidad Complutense de Madrid); Christiane Heine (Universidad de Granada) ; Roberto Illiano (Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca) ; Christian Speck (Universität Koblenz-Landau / Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

The scientific committee encourages submissions from the following areas, although other topics are also welcome:

  • Reception of Foreign String Quartets in Spain: Acceptance and Repercussion
  • Reception in Spain of Canales' and Arriaga's String Quartets
  • The Spanish Society and the String Quartet
  • Professional Quartets and Chamber Music Societies in Spain
  • Spanish Institutions and the String Quartet: National Music Competitions for Composition and Interpretation
  • National and International Music Publishing and Trade: Spanish String Quartet Repertory
  • Current State of Sources and Research Concerning the String Quartet of Spanish Provenience
  • Analysis of the Spanish Repertory: Style and Aesthetics
  • Comparative Studies: Convergences and Differences
  • Recent Initiatives to Rediscover Forgotten Composers

The official languages of the conference are English, French, and Spanish.

Papers are limited to twenty minutes in length, allowing time for questions and discussion. Please submit an abstract of no more than 300 words and a half-page of biography.

All proposals should be submitted by email no later than 2 November 2013 to <congresocuarteto at ugr.es>. With your proposal please include your name, contact details (postal address, e-mail and telephone number) and (if applicable) your affiliation.

The committee will make its final decision on the abstracts by the 7 December 2013, and contributors will be informed immediately thereafter. Further information about the programme, registration, travel and accommodation will be announced by the end of January 2014.

See more at:
https://www.ugr.es/~musicadecamara/

and

https://www.luigiboccherini.org/forthconf.html

Production and Reception of European Music in the Eighteenth-Century Americas

 

20-22 mars 2013 : Williamsburg (VA)

American Society of Eighteenth-Century Studies (ASECS) Panel: “Production and Reception of European Music in the Eighteenth-Century Americas” sponsored by the Society for Eighteenth-Century Music (SECM)

ASECS 2014 full CFP: https://asecs.press.jhu.edu/

This panel seeks to bring a trans-Atlantic view to the composition, performance, and reception of eighteenth-century European musical genres and styles in the Americas (including English, French, and Spanish territories). This methodology includes such sub-fields as literary history, art history, performance and gender studies, as well as musicology. Indeed, when considering music produced and performed in the Americas it is important to also take into account aspects of economics and trade, geography, and the differing religions in each area. I believe such a wide-ranging topic would be of interest to many cohorts of scholars and would address the aims of the Society well.

Ideally, the four-paper panel will include one presentation each about English, Spanish, and French America and a paper that features the music of eighteenth-century Williamsburg as the fourth presentation. However, papers will be chosen by a group of scholars representing the SECM through blind review based on quality of abstract and coherence of theme and argument.

Please send abstracts of no more than 300 words to dlgoldman at u.northwestern.edu - with a deadline of September 15. Please send two copies of the abstract, one with identifying features (name, institution, address, phone number, email, and title) and one without. Both copies should include your AV needs. A small group of SECM members will select the papers and notifications will be sent by September 30 at the latest.

If you have any questions, please email me - Dianne Goldman (dlgoldman at u.northwestern.edu) - or call (847) 987-7795.

Feel free to forward this email to other people who you think may be interested in participating.

Cipriano de Rore at the Crossroads

20-21 mars 2014, Munich

International Conference Munich, 20-21 March 2014
Orff Zentrum, Kaulbachstraße 16

Organizers: Jessie Ann Owens; Katelijne Schiltz; Hartmut Schick

Speakers : Bonnie J. Blackburn (University of Oxford); Sebastian Bolz (Ludwig-Maximilians-Universität München); Andrea Gottdang (Universität Salzburg); John Milsom (Liverpool Hope University); Anthony Newcomb (University of California, Berkeley); Massimo Ossi (Indiana University); Jessie Ann Owens (University of California, Davis); Franco Piperno (Università di Roma); Stephen Rice (University of Southampton); Adelheid Schellmann (Universität Münster); Hartmut Schick (Ludwig-Maximilians-Universität München); Katelijne Schiltz (Universität Regensburg); Bernhold Schmid (Bayerische Akademie der Wissenschaften); Laurie Stras (University of Southampton); Kate van Orden (Harvard University)

Exhibition : Bayerische Staatsbibliothek

Concert : Capilla flamenca

Conference schedule

Registration : requested by 1 March 2014: 2014ciprianoderoreconference at gmail.com

Contact : Katelijne Schiltz (katelijne.schiltz at gmx.de) and Jessie Ann Owens (jaowens at ucdavis.edu).

Call for contributions:

The Conference Proceedings are to be published in the series Epitome musical (Brepols) of the Centre d'Études Supérieures de la Renaissance, Tours. Proposals are invited for all aspects of scholarship on Cipriano de Rore. Please send an abstract and a brief biography by January 15, 2014 to Katelijne Schiltz (katelijne.schiltz at gmx.de) and Jessie Ann Owens (jaowens at ucdavis.edu).

Colloque international et interdisciplinaire, « Rameau, entre art et science »

Paris, 20-22 mars 2014

À l'occasion de la célébration du 250e anniversaire de la mort de Rameau, l'idée d'un colloque international s'est imposée d'elle-même. Ce colloque s'inscrit dans un ensemble de manifestations et d'événements (exposition « Rameau » à la Bibliothèque nationale de France ; parution d'ouvrages et d'éditions musicales ; productions d'opéras) qui souhaitent rendre hommage à l'un des plus grands musiciens et théoriciens de l'histoire de la musique. Depuis le dernier colloque international consacré à Rameau à Dijon en 1983, les recherches sur le compositeur ont considérablement progressé grâce aux travaux conduits par la communauté internationale et en particulier depuis 1996, par l'équipe du programme « Rameau » de  l'IRPMF.

Ce colloque a pour objectif de confronter les points de vue les plus actuels des chercheurs et des interprètes dans différents domaines, tant artistiques que scientifiques afin de coller au mieux à la personnalité et à l'envergure des champs d'activité du « savant-musicien ». Véritable père de l'interdisciplinarité, Rameau a engagé la réflexion avec les plus grandes personnalités de son temps de d'Alembert à Euler, d'Estève au Padre Martini, de Rousseau à Wolf, plaçant ainsi la musique au cœur des débats intellectuels européens. Par fidélité à ses convictions, cette grande rencontre internationale souhaite donc convoquer les disciplines connexes de la musicologie (littérature, arts du spectacle, théorie musicale, esthétique, historiographie, etc.). Afin de garder une cohérence intellectuelle aux débats, voici les axes de réflexion proposés :

Au cœur des sources
Méthodes d'analyse
Rameau et les enjeux théoriques
Regards sur Rameau
Rameau face aux théâtres
Interpréter Rameau

Lire la suite dans le site de l'IRPMF

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ISSN  2269-9910

©musicologie.org 2014

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Jeudi 20 Mars, 2014 2:21

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