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mardi 15 septembre 2015

 

7es Journées Charles Bordes : Charles Bordes et Franz Liszt, deux ardents réformateurs de la musique dans l'église

Les 6, 7 et 8 novembre 2015, Tours et Vouvray

L'un est le grand génie romantique universel : vedette internationale du piano en relation avec tous les « grands » de ce monde, il fait de Weimar, où il s'installe en 1848, une des plus grandes métropoles musicales d'Europe avant d'aller, longuement, vivre sa foi en se faisant donner les ordres mineurs à Rome même… L'autre – humble maître de chapelle de l'église Saint-Gervais de Paris – se consacre à la recherche et à l'enseignement, en fondant la Schola Cantorum, et se passionne pour la musique populaire ; mais il organise, sans en avoir l'air – et en moins de vingt ans ! – un mouvement esthétique qui marquera profondément la musique française au tournant du siècle, avant de mourir à 46 ans le 8 novembre 1909.

En ces deux musiciens bouillonne une foi vibrante et un engagement religieux profond, qui fondent chez chacun une authentique volonté de contribuer à réformer la musique liturgique en usage dans cette Église Catholique à laquelle tous deux appartiennent.

Rejetant l'un comme l'autre les tendances au spectacle opératiques ; ils prônent un « retour aux sources », une parfaite connaissance du plain-chant et la maîtrise des anciennes polyphonies; ouitls pour les compositeurs d'une nouvelle musique d'aglise.

Nous sommes heureux d'accueillir cette année Daniel Saulnier, docteur en musicologie médiévale, qui dirigea l'atelier paléographique de l'Abbaye de Solesmes entre 1996 et 2010, et Nicolas Dufetel, chercheur-musicologue au C.N.R.S., auteur d'une thèse sur la musique religieuse de Franz Liszt.

La belle histoire de nos deux grands « réformateurs » de la musique sacrée de la fin du XIXe siècle trouve son illustration lors de deux concerts :

À l'Église Saint-Étienne de Tours, Ensemble Ludus Modalis de Bruno Boterf accompagné par Vincent Grappy, organiste titulaire de la Cathédrale de Blois, nous fait redécouvrir la Via Crucis de Franz Liszt et Domine, Puer meus jacet, la plus belle œuvre religieuse de Charles Bordes, jamais entendue depuis 1900.

Vincent Grappy, clôturera ces « Journées » en célébrant l'anniversaire de la mort de Charles Bordes par un récital sur le tout nouvel orgue de l'église de Vouvray, ville natale du musicien.

Vendredi 6 novembre, 19h00, Tours, Musée des Beaux-Arts, Salle de Diane, Conférence de Daniel Saulnier, musicologue médiéviste et de Nicolas Dufetel, musicologue.Entrée libre.

Samedi 7 novembre, 20h30, Tours, église Saint-Étienne, Ensemble Ludus Modalis, Bruno Boterf (direction), Vincent Grappy (orgue). Liszt, Via Crusis ; Bordes, Domine, Puer meus jacet.

Dimanche 8 novembre, 17h00, Vouvray, église Notre-Dame, récital d'orgue de Vincent Grappy en l'honneur de ce jour anniversaire de la mort de Charles Bordes le 8 novembre 1909. Œuvres de César Franck, Alexandre Guilmant et d'autres contemporains de Charles Bordes.

Une exposition sur la vie et l'œuvre de Charles Bordes. Hôtel de Ville de Tours, à l'entrée de la Salle des Mariages, commentée par Michel Daudin.

Association Charles Bordes, 35 rue Victor Hugo, 37000 Tours. 02 47 05 02 13 ; Tarifs : 8 à 15 €. Pass 2 concerts : 15 à 20 €.

Rameau « rondement »

Rameau, Pièces de clavecin en concert : Transcription pour deux clavecins. Mireille Podeur et Orlando Bass. Maguelone 2014 (MAG 111.190)

Enregistré en 2013 sur des clavecins Colesse de Laurent Soumagnac.

Par Eusebius ——

On connaissait de longue date ces Pièces de clavecin en concert, si célèbres en leur temps, si souvent enregistrées depuis que Saint-Saëns les transcrivit pour piano. D'autres adaptations avaient déjà eu cours, suggérées par Rameau lui-même, avec deux violons, avec flûte…  Elles furent ainsi transcrites en Concerts en sextuor dès le xviiie siècle. On sait qu'elles n'ont plus de réel rapport à la sonate en trio, puisque qu'ici le clavecin est roi, affranchi de son rôle subalterne pour occuper le devant de la scène. Du reste, de scène il est toujours question. En 1741, Rameau n'est plus seulement le claveciniste brillant de ses débuts, 35 ans plus tôt, il a découvert et conquis la scène lyrique, et avec quel génie ! Ses Pièces en portent indéniablement la marque : 10 sur les 16 sont reprises de ses opéras, ou y seront réemployées. Autre élément essentiel : même si ne sont mentionnées explicitement que deux danses (menuet et tambourin), une large part des autres pièces relève de celles-ci (gavotte, sarabande…).

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Création de Millénair's de Thierry Escaich pour le millénaire de la cathédrale de Strasbourg

 

Le compositeur Thierry Escaich, titulaire des orgues de Saint- Étienne du Mont à Paris, a accepté de composer une œuvre pour orgue, cuivres et chœur. Elle comprendra un hymne marial, le grand Salve Regina, des extraits des Litanies de la Vierge entrecoupées d'intentions de prières de portée universelle et interreligieuse. Celles-ci ont été rédigées par les membres de l'association de la fabrique de la Cathédrale.

Mercredi 30 septembre, 20h30, Cathédrale Notre-Dame de Strasbourg. Réservations et renseignements : 03 88 21 43 34. https://www.cathedrale-strasbourg-2015.fr

Gender, Performance, Activism : Transcultural Conversations (9th Symposium Music & Gender Study Group of the International Council for Traditional Music

Call for Papers

13-16 juillet 2016, Bern

University of Bern, Bern, Switzerland

The 9th Symposium of the Music & Gender Study Group of the International Council for Traditional Music will be hosted by the Institute of Musicology and the Center for Global Studies at the University of Bern (Switzerland), July 13-16, 2016.

Papers are invited that address gender studies within the frame of current global processes—migration, transnationalism, diaspora, cross-cultural and/or cross-genre fusions and hybridity. Papers that engage the major analytical frameworks from feminist, masculinity, and queer studies by placing musical data into the interdisciplinary conversations on theory are especially encouraged. Participants are also invited to respond to questions related to the topics below, while signaling the paths that gender studies should take in this new period of scholarship and globalization more generally. We invite proposals for individual paper presentations (20 minutes plus 10 minutes discussion); three – or four-paper panels; round-table discussions; and video presentations around the following themes.

Gender, Music and Sustainability

Increasing attention worldwide is given to safeguarding the intangible cultural heritage, with UNESCO taking a lead in recognizing, identifying and preserving cultural expressions that are threatened by global and local forces of change. Ethnomusicologists are recognizing that many gender-bound traditions face profound challenges, with heightened tensions around gender restrictions. What happens if a music tradition is so strongly marginalized that its survival is only possible beyond gender-boundaries (e.g. exclusively female or male repertoires can only be revived or sustained if the gender-designation is waived) ? How do challenges to gender boundaries invoke issues of activism within the field of applied ethnomusicology ? Are there gender-based genres that have become accessible to everyone within the context of the western-based world music scene ?

Music Transmission and Transcultural Studies in Gendered Musical Contexts

Cultural and economic globalization have altered social networks and transmission processes of music as well as the cultural contexts of performance. How have global networks of exchange and trade affected music transmission processes and the flow of music across cultural and national boundaries ? How has cross-cultural transmission affected new musical creations ? How might we identify gendered performance within a transcultural context ? Does gender equality manifest within a particular mobile transcultural context, and if so, how ?

Studying Music and Gender Worldwide: Snapshots

A broad focus of the symposium is to (re-)address the following questions: How can we assess the impact of gender studies on ethnomusicology? Is it possible to identify a rising trend line in gender-balanced studies---national, regional or otherwise ? In what ways has women-dominated research into music and gender affected music studies generally and how has women's level of participation changed ? Does the issue of sexuality permeate the concept of gender, and if so, how ? How does research in other areas---such as film studies, communications or the visual arts---influence scholarship on music and gender? What other kinds of interdisciplinarity have been employed ? How does gender figure in relation to dimensions of other social identities ? What are the characteristics of gender representation owing to politics, poetics and economy of various genres of traditional and popular music under study ? What is the relationship between research and engagement ?

New research

Papers that address any other new research pertaining to music and gender are also welcome.

Deadline

The deadline for receipt of proposals is November 15, 2015; please include a title, a 250-word abstract of the proposed paper, an indication of your academic affiliation and contact information. Please send abstracts via email to the conference program chair Anna Hoefnagels (anna_hoefnagels@carleton.ca). A Preliminary Program will be announced in January 2016 and registration (and accommodation details) will be open from April 1, 2016. All presenters must be registered by 1 May 2016.

Location

Bern is the Federal City of Switzerland and is located between the Jura Mountains and the Alpine Bernese Oberland. The historic old town center became a UNESCO World Heritage Site in 1983. The Institute of Musicology was founded by musicologist Ernst Kurth in 1912. In 2009, the department established a new study program on Cultural Anthropology of Music that is also part of the newly founded Center for Global Studies. Bern can be easily reached by train (1-2 hours) via the major airports of Zürich, Basel, and Geneva. Information about local arrangements and registration for the conference are available from the Local Arrangements Chair, Britta Sweers (britta.sweers@musik.unibe.ch) and at the study group website (ictmusic.org click into Music and Gender at the left column).

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Mercredi 16 Septembre, 2015 2:18

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