Écrits anonymes sur la musique au XVe siècle
Écrits relatifs à la
musique ( 580-1764) : Index chronologique
1. de «Musica manualis cum
tonale» à «Dictis super addenda diligenter»
2. de «Dicunt multi
» à «M.J.C. de modo»
3. de «Modus cantandi versiculum » à
« Pri re la. Se re fa »
4. de
« Primo dividatur » à « Ze
lernen dy figurlichen musica »
Primo dividatur
Anonyme XVe
Primo dividatur linea in quatuor passus [...]
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe
siècle, f. 139v
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du
monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 148
Pro concordantia clavium
Anonyme XVe, Allemagne
Pro concordantia clavium notandum quod quarta clavis
[...] (et dessin de clavicorde)
Manuscrits
- Ms. Cod. poet. et phil. 4° 52, Stuttgart,
Württembergische Landesbibliothek, originaire de Zwiefalten, daté
1464-1467, f. 61-62 & 65v pour le dessin du clavicorde [Transcription
par Christian Meyer, Lexicon musicum Latinum
medii aevi]
Éditions et bibliographie
- GüMPEL KARL-WERNER & SACHS
KLAUS-JüRGEN, Bona documenta. Eine Kompilation
über Satzlehre und Orgelspiel. Dans
Theodor Göllner, «Neues zur
Orgelspiellehre des 15. Jahrhunderts »
Bayerische Akademie der Wissenschaften. Veröffentlichungen
der Musikhistorischen Kommission (17), München
2003, p.65-84
Pro declaratione manus ////////// proposita
Anonyme XVe, Allemagne
Pro declaratione manus ////////// proposita capitur
enim [...] (traité de solmisation)
Manuscrits
- Ms. Clm 6037, München, Bayerische Staatsbibliothek,
originaire de Ebersberg (Allema-gne), daté 1448, f. 115-121(main et
tableau de solmisation)
Pro denominatione proportionum
Anonyme XIIe, Angleterre
Pro denominatione proportionum sciendum est [...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine
anglaise, seconde moitié XVe siècle, f. 11v-13v
Pro facili informatione
Anonyme XVe
[a] Pro facili informatione eorum qui ad culmen musice
sciencie pervenir desiderant (traité de musique mesurée); [b] Cum
animadverterem juxta hoc dictum longa solent sperni gaudent brevitate
moderni [...] (traité de musique mesurée); [c] Cantus prout hic sumitur
est distinctio vocum ab ut in la [...] (traité des intervalles)
Manuscrits
- Ms. Clm 24809, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine allemande, daté de v. 1406-1417, [a], f. 140-143v; [b], f.
144-145, formule interpolée, Primi toni melodiam psalat [...] [c], f.
146-147, formule Ter terni interpolée
Éditions
- SCHMID BERNHOLD, Ein Mensuralkompendium aus der
Handschrift Clm 24809. Dans M. Bernhard (éd.) « Quellen und Studien zur
Musiktheorie des Mittelalete r» (A I), «Veröffentlischungen der
Musikhistorischen Kommission» (8), Bayerische Akademie der Wissenschaften,
München 1990, p. 74-76 [b] [édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- HUGLO MICHEL, Les tonaires. Inventaire, analyse,
comparaison. C.N.R.S., Société Française de Musicologie, Paris, Heugel
1971, p. 421 (Primi toni)
Pro informaciones studentum
Anonyme XVe, Pologne
Pro informacione studentium habere volentium [...]
Manuscrits
- Ms. BOZ 61, Warszawa, Biblioteka Narodowa, origine
polonaise, daté 1467, f. 294-296
Pro informaciones facili
Anonyme XVe, Bohême
Pro informacione facili eorum qui ad culmen artis
musice tendunt [...]
Manuscrits
- Ms. M CIII (1463), Praha, Prazkéo hradu, knihovna
metropolitní kapituly, originaire de Bohême, daté 1427-1437, f. 72-91
Pro informationes desirantium
Anonyme XVe, Bohême
Pro informatione desiderantium habere modum componendi
seu compilandi [...]
Manuscrits
- Ms. M CIII (1463), Praha, Prazkéo hradu, knihovna
metropolitní kapituly, originaire de Bohême, daté 1427-1437, f.
91v-100
Prolatio maior noscitur multis
Anonyme XVe, Allemagne
[a] Prolatio maior noscitur multis modis. Primo quando
pause duarum minimarum ponite inveniuntur; [b] diagramme relatif à la
théorie des modes; [c] Natura delectabilissimum est musica ut inquit
philosophus octavo polliticorum maxime autem [...] (traité de
composition); [d] Cun igitur prop maiori precedentis tractatus [...]
Notandum itaque est quod compositio [...] (traité de composition); [e]
Capiendum erit et ultimum huius totius tractatum detractantem atque te
docentem atque te doecntem de modo componendi seu contrapuncto [...]
(traité de contrepoint); [f] Item omnis discantus debet inchoari et finiri
in concordantia perfecta [...] (sur les intervalles)
Manuscrits
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche
Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté
1457-1476, [a], f. 336; [b], f. 337; [c], f. 338-344; [d], f. 345-350;
[e], f. 355-363; [f], f. 363
Proportio est abitudo unius
Anonyme XVe
Proportio est abitudo unius quantitatis [...]
Manuscrits
- Ms. Arundel 299, London, British Library, origine
allemande ou autrichienne, daté 1491, f. 89
Proportio semiditoni est proportio
Anonyme XVe
Proportio semiditoni est proportio superquintipartiens
[...]
Manuscrits
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté
1524-1525, copié par William Chelle, f. 32v
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine
anglaise, daté 1500, f. 99v
Proportionum tres
decim
Anonyme XVe, Italie
Proportionum tres decim sunt species silicate
unisonus [...] (sur les consonances et les proportions)
Manuscrits
- Ms. 361, Pavia, Biblioteca Universitaria, origine italienne, XVe
siècle, f. 61r
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (II) p. 257a-258a; 163-166; (III) p.
17b-18a
Pro presentis opusculi videlicet
Anonyme XVe, Allemagne
Pro presentis opusculi videlicet artis musicalis
aliquiali ejusdem assiduo (traité anonyme de plain-chant présenté comme
étant extrait de Jean de Muris)
ManuscritsManuscrits
- Ms. Clm 4387, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine allemande, XVe siècle, f. 53-79
Pro quo notandum quod coniuncta
Anonyme XVe, Allemagne
Pro quo notandum quod coniuncta secundum vocem hominis
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 34200, origine allemande, daté de v. 1450, f.
37-39
Pro recommendatione modica
Anonyme XVe, Allemagne ou Autriche
Pro recommendatione modica egregie musicalis scientia
[...]
Manuscrits
- Ms. Arundel 299, London, British Library, origine
allemande ou autrichienne, daté 1491, f. 88rv
Pro recommendatione artis
Anonyme XVe, Pologne
Pro recomendatione artis musice advenit nobis dictum
[...]
Manuscrits
- Ms. 1861, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine
supposée à Cracovie, daté de v. 1445, f. 128-148
- Ms. 1927, id., origine cracovienne, daté 1445-1448, f.
213-238v
- Ms. V.F.6 (928), Praha, Národní knihovna (dríve
Universitní knihovna), origine à Prague (Université), première moitié XVe
siècle, f. 59-97v, Pro recommendacione artis musice adveniat nobis
[...]
Proslambanomenos interpretatur acquisitus
Anonyme XVe
Proslambanomenos interpretatur acquisitus [...] ad
melodiam adjuncta videlicet addita [...] (nomenclature des sons, tradition
des XIIe-XIIIe siècles)
Manuscrits
- Ms. XIX.C.26, Praha, Národní knihovna (dríve
Universitní knihovna), origine liégeoise, daté de v. 1100, f. 1-11
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche
Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté
1457-1476, f. 398
Quadruvii nomen ostendit
Anonyme XVe, Allemagne
Quadruvii nomen ostendit [...]
Manuscrits
- Ms. Plimpton MS 157, New York, Columbia University,
Rare Book and Manuscript Library, origine allemande, daté de v. 1460, f.
18-22
Quanquam ad aliquam disciplinam
Anonyme XVe, Angleterre
Quanquam ad aliquam disciplinam [...] (tractatus de
rebus musicis)
Manuscrits
- Ms. 90, Oxford, All Souls College, origine anglaise,
daté d'avant 1457, f. 1-102v, In nomine sancte et individue trinitatis
[...] Quanquam ad aliquam disciplinam [...]
- Ms. Bodley 77, Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, XVe siècle, f. 1-93
Quando si conporra si dara
Anonyme XVe, Italie
Quando si conporra si dara la prima nota del tenore
[...] (sur les modes)
Manuscrits
- Ms. Clm 28662, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine italienne, XVe et XVIe siècles, f. 1, 21, 22. Quando si conporra
si dara la prima nota del tenore [...] Consonantie perfette. Consonantie
imperfette [...] (tableau des consonances), Il contrapunto deve cominciare
e finire in consonantia perfetta [...] Quando il canto ascende per grade
[...]
Quando deum laudas
Anonyme XVe
Quando deum laudas cantando non trahe caudas [...]
Manuscrits
- Ms. I.O.44 Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, seconde
moitié XVe siècle, f. 131rv
Quatuor quatuor duo
Anonyme XVe, Allemagne
[Quatuor quatuor duo pass quatuor duo pass...] Item
primum quatuor incipe in prima clave hec est in bemi et numera usque ad
steffanum [...] (division du monocorde)
Manuscrits
- Ms. 554, Erlangen, Universitätsbibliothek, origine
allemande, daté 1454-1480, f. 122v
Éditions
MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du
monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 146
Quatuor sunt partes prolationis
Anonyme XVe, Italie
Quatuor sunt partes prolationis in cantu figurato
[...]
Manuscrits
- Ms. Add 36986, London, British Library, origine
italienne, fin XVe-début XVIe siècle, f. 40-42v
Quattuor ecce tropi
Anonyme XVe
Quattuor ecce tropi natura matre creati [...]
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe
siècle, f. 35-136
Questa sie la regula de canto fermo
Anonyme XVe, Angleterre
Questa sie la regula de canto fermo [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 34296, London, British Library, origine
italienne, XVe siècle, f. 2-27
Quia comperttum est esse
Anonyme XVe
Quia compertum est esse notabilem diversitatem in
intonando psalmos [...]
Manuscrits
- Ms. 8° Cod. 62, Augsburg, Staats- und Stadtbibliothek,
origine allemande, daté 1481-1483, f-121-144v
Quia dictum est quod licet monocordum
Anonyme XVe
Quia dictum est quod licet monocordum intendere
Manuscrits
- Ms. 410, Cambridge, Corpus Christi College, origine
anglaise, seconde moitié XVe siècle, f. 36 (fait suite au traité de Walter
Odington)
Éditions
COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans
«Scriptorum de musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.].
Durand, Paris 1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 250b
MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du
monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 244
Quia omnes septem scientie
Anonyme XVe
Quia omnes septem scientie liberales a septiformi
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine
anglaise, XVIIIe siècle, copie du ms. Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v.
1450, copié par John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle),
f. 59v
Quia secundum philosophum
Anonyme XVe, Allemagne
octavo polliticorum omnium utilium [...] (traité de
plain-chant)
Manuscrits
- Ms. Clm 5947, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine allemande, daté 1492-1493, f. 108-115
Quid est tonus
Anonyme XVe, Italie
Quid est tonus? Tonus est legitime magnitudo spacii a
sono in sonum [...]
Manuscrits
- Ms. 361, Pavia, Biblioteca universitaria, origine
italienne, XVe siècle, f. 17r
Quilibet modus
Anonyme XVe, Tchécoslovaquie
Quilibet modus aut resonat in uno et eadem corda
[...]
Manuscrits
- Ms. V.H.21 (998), Praha, Národní knihovna (dríve
Universitní knihovna), origine tchèque, daté de v. 1415, f. 136-140v
Qui vult componere
Anonyme XVe
Qui vult componere aliquem cantum
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe
siècle, f. 142
Éditions
FELDMANN FRITZ, Musik und Musikpflege im
mittelalterlichen Schlesien. Dans «Darstellungen und Quellen zur
schlesischen Geschichte» (37), Breslau 1938; Olms, Hildesheim 1973
Quid est proportio?
Anonyme XVe, Angleterre
Quid est proportio? Est duarum quantitatum eiusdem
generis [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine
anglaise, daté 1500, f. 58-62v
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté
1524-1525, copié par William Chelle, f. 19-22
- Ms. Regulae lat. 1146, Roma, Biblioteca Vaticana,
origine anglaise, XIVe siècle, f. 5v-9r
Quinque sunt species
Anonyme XVe, Allemagne
Quinque sunt species perfectionis scilicet unisonus,
tertia, quinta [...]
Manuscrits
- Ms. 2° Cod. 207, Augsburg, Staats- und Stadtbibliothek,
originaire de St-Ulrich et Afra d'Augsburg, daté d'avant 1541, f.
257-264v, De formatione contrapuncti simplicis quomodo discantu contra
tenorem debet poni. Quinque sunt [...]
Quoniam circa artem musice
Anonyme XVe, Allemagne
Anonymus codex Monacensis
Quoniam circa artem musice figurative seu mensuralis
multi hodiernis temporibus errare videntur [...] (vers 1453)
Manuscrits
- Ms. Clm 26812, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, rédigé par Conrad Hebenpacher, daté 1498, f. 344-335v
Édition moderne
- SCHMID BERNHOLD, Der Musiktraktat aus Clm 26812. Dans Bernhard Michael (éd.),
«Quellen und Studien zur Musiktheorie des Mittelalters» (I),
«Veröffentlichungen der Musikhistorischen Kommission» (8), Bayerische
Akademie der Wissenschaften, München 1990 [x-109 p.] p. 82-88
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Quoniam experientia teste voces
Anonyme XVe, Allemagne
Quoniam experientia teste voces et omnes soni [...]
(musique théorique et pratique)
Manuscrits
- Ms. Lat. 161, Ansbach, Staatliche Bibliothek, origine
allemande, daté 1406, f. 42-51
- Ms. Clm 5963, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine allemande, provenant de l'abbaye St-Sebastian de Ebersberg, daté
au plus tôt de 1439, f. 131v-144, début d'un traité de plain-chant
Bibliographie
- GÖLLNER THEODOR, Formen früher Mehrstimmigkeit in
deutschen Handschriften des späten Mittelalters. Dans «Münchener
Veröffentlichungen zur Musikgeschichte» (6), Tutzing 1961
- HALM CAROLUS (KARL, 1809-1882), & LAUBMANN G.,
Catalogus codicum latinorum Bibliothecae Regiae Monacensis. München 1873,
(I, III) p. 60
- HUGLO MICHEL, Les tonaires. Inventaire, analyse,
comparaison. CNRS, Société française de musicologie, Heugel, Paris 1971,
p. 428
- SCHMIDT G., Die Musik am Hofe der Markgrafen von
Brandeburg-Ansbach. Kassel 1956, p. 2; 96
- SCHRADE LEO (1903-1964), Die handschriftliche
Überlieferung der ältesten Instrumentalmusik. Tutzing 1968, p. 94
- SCHUHMANN G., Ansbacher Bibliotheken vom Mittelalter
bis 1806. Dans «Schriften des Instituts für Landesforschung an der
Universität Erlangen» (8), Lassleben 1961, p. 16-17
- WOLF JOHANNES, Deutsche Lieder des 15. Jahrhunderts.
Dans «Festschrift zum 90. Geburtstage Rochus Freiherrn von Liliencron»,
Leipzig 1910, p. 405
- —, Handbuch der
Notationskunde. Leipzig 1913, (II) p. 17
Quoniam innocua simplicitas
Anonyme XVe
Quoniam innocua simplicitas aut inerudita temeritas
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 21149, London, British Library, origine
allemande, daté 1515, f. 26-43
Quoniam Boetius et reliqui
Anonyme XVe, Allemagne
Quoniam Boetius et reliqui musici qui in hac arte
plurimi fidei habuerunt varia musice esse dIXerunt (plain-chant)
Manuscrits
- Ms. Clm 5947, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine allemande, daté 1492-1493, f. 118-127
Quoniam homine
Anonyme XVe, Catalogne
Quoniam homine senescente
Manuscrits
- Ms. 208, Vich, Museu Episcopal, origine catalane,
seconde moitié XVe siècle, f. 3-8. Prima deductio nature. Re my sol [...]
(tableau pour le contrepoint), f. 4v
Éditions
GÜMPEL KARL-WERNER & SACHS, KLAUS-JÜRGEN, Der
anonyme Contrapunctus-Traktat aus Ms. Vich 208. Dans «Archiv für
Musikwissenschaft» (31) 1974, p. 87-115
Quot sunt iuncture
Anonyme XVe, Italie
Quot sunt iuncture manus?
Manuscrits
- Ms. Vat. Lat. 5321, Roma, Biblioteca Vaticana, origine
italienne, daté XVe siècle, f. 1r
Quot sunt voces contrapunti
Anonyme XVe, Italie
Quot sunt voces contrapunti [...]
Manuscrits
- Ms. Add 36986, London, British Library, origine
italienne, fin XVe-début XVIe siècle, f. 30rv
Recipiatur lamina plumbi
Anonyme XVe
Recipiatur lamina plumbi aut alterius materie [...]
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe
siècle, f. 140v
Rede to blacke ys sesquealtra
Anonyme XVe
Rede to blacke ys sesquealtra as [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine
anglaise, daté 1500, f. 97v-98
Regulatis nimirum modulis
Anonyme XVe, Allemagne
Regulatis nimirum modulis primi huius musice artis
inventores pro dei honore in ecclesiis [...] Disce manum tantum si bene
vis discere cantum [...] ut Are mi semper pollex retinebit (traité de
plain-chant et de solmisation)
Manuscrits
- Ms. lat. oct. 267, München, Bayerische
Staatsbibliothek, origine supposée à Leipzig, daté 1492-1499, f. 14-40v
& 61-62v
Reperi in una carta
Anonyme XVe, Allemagne
Reperi in una carta unum modum organizandi qui est
antiquus [...] Nota tenor est duplex etiam habitur duplex informatio [...]
(traité d'orgue)
Manuscrits
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche
Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté
1457-1476, f. 411-413
Éditions
MEYER CHRISTIAN, Ein deutscher Orgeltraktat vom Anfang
des 15. Jahrhunderts. Dans «Musik in Bayern» (29) 1984, p. 44-48
Sanctissimus namque
Anonyme XVe
Sanctissimus namque Gregorius dum preces funderet ad
minum [...] (traité des modes)
Manuscrits
- Ms. Pluteo XXIX. 48, Firenze, Biblioteca Medicea
Laurenziana, XVe siècle, f. 97v-98v
Sciendum differentias in tonis
Anonyme XVe, Allemagne
Sciendum differentias in tonis nominamus [...]
(formules sur les tons)
Manuscrits
- Ms. 496, Erlangen, Universitätsbibliothek, supposé
originaire de Heilsbrom, daté 1451-1467, f. 129r-v (f. 129, tableau des
modes)
Sciendum est quod quatuor
Anonyme XVe, Italie
Sciendum est quod quatuor sunt partes principales
ipsius palme [...]
Manuscrits
- Ms. Ripoll 42, Barcelona, Arxiu de la Corona d'Aragó,
originaire de l'abbaye bénédictine St.-Maria de Ripoll, daté 1018-1046, f.
66-70
Secundum figuras et secundum
Anonyme XVe, Angleterre
Secundum figuras et secundum exigentiam figurarum
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine
anglaise, daté 1500, f. 100rv
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté
1524-1525, copié par William Chelle, f. 32rv
Secundum diversitatem cantandi
Anonyme XVe, Angleterre
Secundum diversitatem cantandi diversorum generum
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 515 (S.C. 2185), Oxford, Bodleian Library,
origine anglaise, début XVe siècle, f. 3
Sed cum iam
Anonyme XVe
Sed cum iam de tenoribus tonorum atque finalibus [...] (formule mnémotechnique versifiée)
Manuscrits
- Ms. Cpv 4774, Wien, Österreichische Nationalbibliothek,
XVe siècle, f. 74r
Éditions
SMITS VAN WAESBERGHE JOSEPH, dans «Corpus Scriptorum de
Musica» (1) American Institute of Musicology, Rome 1950, p. 84
Septem sunt consonancies
Anonyme XVe, Allemagne/Italie
Septem sunt consonancies vocum scilicet tonus [...]
(plain-chant)
Manuscrits
- Ms. Add. 34200, London, British Library, origine
allemande, daté de v. 1450, f. 35v
- Ms. 361, Pavia, Biblioteca Universitaria, origine
italienne, XVe siècle, f. 59rv
Septem sunt concordancie
Anonyme XVe, Angleterre
Septem sunt concordancie
Manuscrits
- Ms. Add. 21455, London, British Library, origine
anglaise, daté de v. 1400, f. 11
Éditions
BUKOFZER MANFRED, Geschichte des englischen Diskants
und des Fauxbourdons nach den theoretischen Quellen. Dans «Sammlung
musikwissenschaftlicher Abhandlungen» (21), Leipzig-Straßburg-Zürich 1936;
Baden-Baden 1973, p. 41
Septem orbes septem planetarum
Anonyme XVe, Angleterre
Septem orbes septem planetarum cum dulcissima [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine
anglaise, XVIIIe siècle, copie du ms. Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v.
1450, copié par John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle),
f. 52rv
Sesquialtera nomen grecum est
Anonyme XVe
Sesquialtera nomen grecum est. Esquialtera grece
vocatur [...] (Sesqui nomen grecum est totum [...])
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 103v-104v
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525.
Copié par William Chelle, f. 36-37
Sequitur de
falsa
Anonyme XVe
Sequitur de falsa musyca sive ficta [...] (traité de contrepoint)
Manuscrits
- Ms. Pluteo XXIX. 48, Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, XVe
siècle, f. 113v-120
Sequitur nunc de modis
Anonyme XVe, Allemagne
Sequitur nunc de modis cantandis. Tam usitatis quam
inusitatis [...] (tableaux de solmisation avec commentaires)
Manuscrits
- Ms. a VI 44, Salzburg, Abtei Sankt Peter, daté 1490, f.
44v-59v
- Ms. Helmst 696, Wolfenbüttel, Herzog-August-Bibliothek,
originaire de Brunswick, daté 1406, f. 144v (tableaux de solmisation d'un
traité de plain-chant. f. 142-156, Expedit et consonum
Sex sunt consonanti
Anonyme XVe
Sex sunt consonantie quibus omnis cantus ascendendo
[...]
Manuscrits
- Ms. R.14.26 (899), Cambridge, Trinity College, origine
anglaise, XVe siècle, f. 120v-121
Sex sunt toni ex quibus
nonyme XVe, Angleterre
Sex sunt toni ex quibus omnis cantus [...]
Manuscrits
- Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine
anglaise, daté 1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé
Robert de Brunham, f. 55-56-rv
Sex sunt voces quibus omnis
nonyme XVe, Allemagne
Sex sunt voces quibus omnis cantus constat [...] ut re
mi fa sol la [...] neque tumultuare (solmisation)
Manuscrits
- Ms. 8° 761/309, Trier, Stadtbibliothek, origine
allemande, daté 1484 & 1491, f. 146 (main de solmisation, f. 145)
Si enim quis vult facere
Anonyme XVe, Allemagne
Si enim quis vult facere contratenorem
Manuscrits
- Ms. Add. 34200, origine allemande, daté de v. 1450, f.
35rv
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche
Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté
1457-1476, f. 333, Ars contratenoris. Si enim quis vult facere
contratenorem supra quemlibet tenorem [...] f. 334, Sciendum quod volens
facere contratenorem non debet facere duas octavas [...] Notandum ulterium
quod nec duodecima nec nona [...] Regula generalis discantus bene potest
habere duas quintas [...] Alia regula generalis. Contratenor bene potest
descendere [...], f. 335, Sequuntur regule quinque nune in forma [...]
Prima regula quum discantus habet octavam [...]
Sic habeba
Anonyme XVe
Sic habebat 33p 33p 33p 33p [...]
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe
siècle, f. 137
Si ille longe
Anonyme XVe, Pologne
Si ille longe sunt perfecte [...]
Manuscrits
- Ms. BOZ 61, Warszawa, Biblioteka Narodowa, origine
polonaise, daté 1467, f. 278-287v
Sincathegorema est figura
Anonyme XVe
Sincathegorema est figura et accidit quando cantus
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine
anglaise, daté 1500, f. 107-108v
Sinemenon est figura
Anonyme XVe
Sinemenon est figura quedam et dicitur coniunctatio
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 8866, London, British Library, origine
anglaise, XVe siècle, f. 64rv
Bibliographie
- LEFFERTS PETER M., Robertus de Handlo, Regule, and
Johannes Hanboys, Summa. Dans «Greek and Latin Music Theory» (7), Lincoln,
University of Nebraska Press 1991 [éd. et trad. en anglais] p. 76
Si qui singulorum
Anonyme XVe
Si qui singulorum cubit [...] (formule versifiée)
Manuscrits
- Ms. a VI 44, Salzburg, Abtei Sankt Peter, daté 1490, f.
50r (interpolé); Ms. Cpv 4774, Wien, Österreichische Nationalbibliothek,
XVe siècle, f. 74v
Éditions
- GERBERT MARTIN (1720-1793), dans «Scriptores
ecclesiastici de musica sacra potis-simum [3 v.]», St. Blasien 1784;
Hildesheim, Olms 1967, (3) p. 356
Species contrapuncti sunt novem
Anonyme XVe, Italie
Species contrapuncti sunt novem videlicet unisonus
[...]
Manuscrits
- Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress,
Music Division, origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 118
Species discantu
Anonyme XVe
Species discantu sunt quidecim [...] (traité de
contrepoint)
Manuscrits
- Ms. Pluteo XXIX. 48, Firenze, Biblioteca Medicea
Laurenziana, XVe siècle, f. 108v-110
Subiectum musice sunt septem
Anonyme XVe, Italie
Subiectum musice sunt septem discrete voces [...]
Manuscrits
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine
italienne, daté de v. 1400, f. 22v
Superius dictum est de augmentatione
Anonyme XVe, Italie
Superius dictum est de augmentatione atque diminutione
figurarum [...]
Manuscrits
- Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress,
Music Division, origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 79
Sunt autem in lira mercurii
Anonyme XVe
Sunt autem cursus VII; Sunt autem in lira mercurii cum
addicione [...]; Sunt autem cursus VII scilicet luna, mercurius [...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 515 (S.C. 2185), Oxford, Bodleian Library,
origine anglaise, début XVe siècle, f. 88v
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine
italienne, daté de v. 1400, f. 26, Sunt autem cursus VII scilicet luna,
mercurius [...] Item nota quod aliqui introducuntr IX musas. Prima Clyos
[...]
Sunt enim in hac
Anonyme XVe, Italie
Sunt enim in hac figura seu manu hic figurata tres
proprietates [...]
Manuscrits
- Ms. 714, Porto, Biblioteca Pública Municipal, origine
italienne, daté des années 1454-1460, f. 1-24
Sunt et enim quinque proportionum
Anonyme XVe
Sunt et enim quinque proportionum inter se distincta
genera [...]
Manuscrits
- Ms. 461 (V.6.11), Glasgow, University Library:
Hunterian Museum, origine française, daté 1411, f. 38v-42
Tonus sic discantatur
Anonyme XVe
Tonus sic discantatur [...]
Manuscrits
- Ms. R.14.26 (899), Cambridge, Trinity College, origine
anglaise, XVe siècle, f. 119rv
Tonus constat in proportione
Anonyme XVe
Tonus constat in proportione sesquioctava [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine
anglaise, XVIIIe siècle, copie ms. Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v.
1450, copié par John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle),
f. 91-94
Tonus dividitur in 3
partes
Anonyme XVe, France
Tonus dividitur in 3 partes, scilicet, in semitono
et semitonio
Manuscrits
- Ms. MS 744 (Phillipps 4450), Berkeley University of California,
Brancroft Library, originaire de Paris, XVe siècle, f. 60-61
Tonus est regula per ascensum
Anonyme XVe
Tonus est regula per ascensum et descensum [...]
(fragment de traité de plain-chant)
Manuscrits
- Ms. Mus. ms. theor. 1550, Berlin, Staatsbibliothek
Preußischer Kulturbesitz, XVe siècle, f. 1-14v, Ex quo presens notitia de
qua nostra versatur speculatio est musicalis [...]; f. 16-17v, Tonus est
regula per ascensum et descensum [...]
Tonus est ut
re
Anonyme XVe
Tonus est ut re mi fa sol sol la ascendentium et
descendentium. Semitoium est mi fa mi [...]
Manuscrits
- Ms. 734, Firenze, Biblioteca Medicea Riccardiana, début XVe siècle, f.
102r-106v
Éditions
- LA FAGE ADRIEN DE (1801-1862), dans «Essais de diphthérographie
musicale», O. Legouix, Paris 1864; A. Knuf, Amsterdam 1964, p. 381-383
[éd. partielle]
Tractaturi de arte
musica
Anonyme XVe
Tractaturi de arte musica obmissisprolixitatibus et
subtilatibus quantum ad presens principalius videnda occurunt
Manuscrits
- Ms. Ashburnham 1119, Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, première
moitié XVe siècle, f. 1-27v
Tractatus de cantu
figurativo
Anonyme XVe
Tractatus de cantu figurativo et de
contrapuncto
Éditions
- MEYER CHRISTIAN (éd.), Anonymi: Tractatus de cantu figurativo et de
contrapuncto (c. 1430-1520). Dans «Corpus Scriptorum de Musica», American
Institute of Musicology (41), Neuhausen 1997
Traité d'organum
ambrosien
Anonyme XVe
Si aliquis vult scire ; Si aliquis vult scire
sequitum
Manuscrits
- Ms. I 20 inf., Milano, Biblioteca Ambrosiana, originaire du Nord de
l'Italie, seconde moitié XVe siècle
Éditions
- HANDSCHIN JACQUES, Aus der alten Musiktheorie (3). Dans «Acta
Musicologica» (15) 1943, p. 5-6
Tre
sono le proprietate
Anonyme XVe
Tre sono le proprietate del canto [...]
Manuscrits
- Ms. Egerton 2865, London, British Library, origine italienne
(Margno?), daté 1402, f. 1rv
Triangulum
proportionum
Anonyme XVe, Angleterre
Triangulum proportionum
Manuscrits
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525,
copié par William Chelle, f. 37v
Triangulus est ordinatio
Anonyme XVe, Angleterre
Triangulus est ordinatio trium linearum [...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 515 (S.C. 2185), Oxford, Bodleian Library,
origine anglaise, début XVe siècle, f. 2rv
Unde diapason est modus
Anonyme XVe, Allemagne
Unde diapason est modus in quo diatessaron et diapente
[...] (plain-chant)
Manuscrits
- Ms. De 4, Tübingen, Universitätsbibliothek, origine
allemande, XVe-XVIe siècles, f. 258-264
Unde diminutio est alicuius
Anonyme XVe, Allemagne
Unde diminutio est alicuius carminis in suis notis per
dimidiam substractionem
Manuscrits
Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche
Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté
1457-1476, f. 191
Unde sciendum est in principio
Anonyme XVe, Italie
Unde sciendum est in principio quod greci [...]
Manuscrits
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine
italienne, daté de v. 1400, f. 47-64v
Ut congnoscatur
Anonyme XVe, Bohême ou Saxe
Ut cognoscatur si quid utilitatis artis musica noticia
conferat [...] semi tonus minor [...]
Manuscrits
- Ms. 125 MS c 36 (138g), Praha, Národní muzeum,
originaire de Bohême ou de Saxe, daté de v. 1515-1520, f. 32-47. (f. 47v,
semitonus minor)
[...] ut habet unam vocem
Anonyme XVe, Allemagne
…ut habet unam vocem secundum naturalem mutationem
[...] (fragment de traité de solmisation)
Manuscrits
- Ms. Clm 8093, München, Bayerische Staatsbibliothek,
origine allemande, daté 1456, f. 164-168v
Utilitas huius
Anonyme XVe, Pologne
Utilitas huius sciencie est ut cognitis his que
traduntur [...]
Manuscrits
- Ms. 1927, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine
cracovienne, daté 1445-1448, f. 112
Ut Parvuli
Anonyme XVe
Ut parvuli facilius capiant [...] (théorie des années
et calcul)
Manuscrits
- Ms. Cpv 4774, Wien, Österreichische Nationalbibliothek,
XVe siècle, f. 1r-11
Ut uniformitas in omnibus
Anonyme XVe, Angleterrre
Ut uniformitas in omnibus habeatur metrum cum pausa
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 515 (S.C. 2185), Oxford, Bodleian Library,
origine anglaise, début XVe siècle, f. 87-88
Verumtamen quilibet discantare
Anonyme XVe, Angleterre
Verumtamen quilibet discantare volens [...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine
anglaise, seconde moitié XVe siècle, f. 7v-9v
Volentibus ad musice
Anonnyme XVe, Allemagne
Volentibus ad musice artis notitiam accedere
[...]
Manuscrits
- Ms. Arundel 299, London, British Library, origine allemande ou
autrichienne, daté 1491, f. 78-86
Volentibus igitur
facilem
Anonyme XVe, Allemagne
Anonymus Claudiforensis; Anonyme de Klagenfurt
Volentibus igitur facilem ad musicam habere agressum
[...]
Manuscrits
- Ms. XXIX e 27, Klagenfurt, Bischöfliche Bibliothek, daté 1430
- Ms. MS 485/22, Philadelphia Rosenbach Museum and Library, origine
allemande, daté 1443, f. 1-8
Éditions
- RAUTER KARL, Der Klagenfurter Musiktraktat von 1430: Tractatus de
musica. Klagenfurt 1989
Volentibus
informari in cantu
Anonyme XVe, Allemagne
[a] [Volentibus informari in cantu figurativo breves ac utiles composui
regulas...] Quantum ad primum sciendum quod septem sunt note [...] (traité de musique mesurée) ; [b] [Tractatus de proportionibus quae in cantu figurativo dari licet...]
Notandum primo quod octo sunt proportiones cantus figurati [...] (traité des proportions) ; [c] Musica dividitur in mundanam, humanam et instrumentalem [...] (classement des problèmes musicaux) ; [d] Notandum primo de valore cuiuslibet note et de figuris notarum que
quinque sunt [...] (musique mesurée et tableaux des valeurs) ; [e] Nota quinque sunt species eius scilicet unisonus, tertia, quinta, sexta
et octava (traité de contrepoint)
Manuscrits
- Ms. Mc 48, Tübingen, Universitätsbibliothek, origine allemande, fin
XVe siècle, [a] f. 54v-56, [b] f. 57-58, [c] f. 58, [d] f. 59-62, [e] f.
62v-63
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Anonymi: Tractatus de cantu figurativo et de
contrapuncto (c. 1430-1520). Dans «Corpus Scriptorum de Musica» (41),
American Institute of Musicology, Neuhausen 1997, p. 54-55 [e]
Wo heb sych an
der erst nateralys?
Anonyme XVe, Allemagne
Wo heb sych an der erst nateralys ? im C fa ut [...]
und hot sechs stym (solmisation)
Manuscrits
- Ms. Cent. VII 62, Nürnberg, Stadtbibliothek, origine allemande, XVe
siècle
Ze lernen dy
figurlichen musica
Anonyme XVe, Allemagne
Ze lernen dy figurlichen musica muß man wissen diße
nach gescribn dinck: was da sey: figura modus [...] (musique
mesurée)
Manuscrits
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek,
Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457-1476, f.
399-406
Jean-Marc Warszawski
Novembre 1995
- 1er novembre 2008
musicologie.org
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Vendredi 6 Décembre, 2019
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