Écrits anonymes sur la musique au
XVe siècle (3/4)
Écrits relatifs à la
musique ( 580-1764) : Index chronologique
1. de «Musica manualis cum
tonale» à «Dictis super addenda diligenter»
2. de «Dicunt multi
» à «M.J.C. de modo»
3.
de «Modus cantandi versiculum » à
« Pri re la. Se re fa »
4.
de « Primo dividatur » à «
Ze lernen dy figurlichen musica »
Modus cantandi
versiculum
Anonyme XVe
Modus cantandi versiculum
Manuscrits
- Ms. Add. 21149, London, British Library, origine allemande, daté 1515,
f 25 v
Modus
est regula natura
Anonyme XVe, Italie
Modus est regula natura et formam cantuum regularium
desmonstrans [...]
Manuscrits
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 1400, f. 31v-47
Monicordum unius
chordae
Anonyme XVe
Monicordum unius chordae instrumentum [...]
Manuscrits
- Ms. MSS 225, New-Haven, Yale University, Beinecke Rare Book and
Manuscript Library, origine suppoée à Erfurt ou Kraków, XVe siècle
Moyses
dixit repertorem
Anonyme XVe
Moyses dixit repertorem huius artis musice
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 98v-99
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525,
copié par William Chelle, f. 31rv b34/96-99
Musica est ars
spectabilis
Anonyme XVe
Musica est ars spectabilis cuius sonus in celo et in
terra modulatur [...] (traité de musique mesurée)
Manuscrits
- Ms. Cappon. lat. 206, Roma, Biblioteca Vaticana, origine italienne,
XVe siècle, f. 138r-168r
Musica est scientia
tractans
Anonyme XVe, Allemagne
Musica est scientia tractans de vocibus et vocum
proportionibus. Dicitur autem musica a moys
Manuscrits
- Ms. 554, Erlangen, Universitätsbibliothek, origine allemande, daté
1454-1480, f. 122rv
Musicha und
costa
Anonyme XVe
Musicha und costa ex septem consonantiis [...] (sur les consonances)
Manuscrits
- Ms. VIII. D. 12, Napoli, Biblioteca nazionale, composé de trois
liasses: I, f. 1-22v, fin XIIe siècle: II, f. 23-32r, XIVe siècle; III,
33r-59v, XVe siècle, f. 52r
Musicus
dicitur
Anonyme XVe
Musicus dicitur vel ille testante boetio [...] (musique vocale et instrumentale)
Manuscrits
- Ms. lat. Cl. VIII, 85 (3579), Venezia, Biblioteca Marciana, origine
italienne, daté 1464, f. 84r-88v
Éditions modernes
GERBERT MARTIN, Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum [3 v.], Typis
San-Blasianis, Saint-Blaise 1784 ; Olms, Hildesheim 1963, (3) p. 121
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Musica est scientia
recte
Anonyme XVe
Musica est scientia recte canendi
Manuscrits
- Ms. Mus. ms. theor. 1599, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer
Kulturbesitz, origine italienne, XVe siècle, f. 1-22, Musica secundum Boetium est scientia recte canendi seu veraciter
modulandi [...]
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe siècle, Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v. 1450, copié par
John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 55v-59
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- Ms. Bodley 515 (S.C. 2185), Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, début XVe siècle, 89-90
Éditions
Musica manualis cum
tonale
Anonyme XVe
Pseudo John Wylde
Quia iuxta sapientissimum
(Après 1220)
Manuscrits
- Ms. 2284, Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève, début XIIIe s
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe s.,
copie du London, British Library, Lansdowne 763; Ms. Lansdowne 763, id.,
origine anglaise, daté de v. 1450, copié par John Wylde. Copié dans le Ms.
Add. 4912 (XVIIIe s.), f. 54-55
- Ms. Bodley 77, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, XVe s.
Éditions
Bibliographie
- SWEENEY CECILY PAULINE, John Wylde and the Musica Guidonis. Dans «Musica Disciplina» (29)
1975, p. 43-59
- —, The Musical Treatise Formerly Attributed to John Wylde and the
Cistercian Chant Reform (thèse). University of California, Los Angeles
1972
Musica
mensuralis
Anonyme XVe, Bohême ou Saxe
Musica mensuralis est que mensuretur his tribus
principiis [...]
Manuscrits
- Ms. 125 MS c 36 (138g), Praha, Národní muzeum, originaire de Bohême ou
de Saxe, daté de v. 1515-1520, f. 25-29
Musicis studium a
cunctis
Anonyme XVe, Angleterre
Musicis studium a cunctis summopere amplectendum
fore [...]
Manuscrits
Musices mensurabilis
figuras
Anonyme XVe
Musices mensurabilis figuras diversas esse
certissimum est [...]
Manuscrits
- Ms. MS Mus. 142, Cambrige, MA, Harvard Univeristy, The Houghton
Library, originaire de Lodi, Italie, daté de v. 1480, f. 1v-22
Musica etiam
acuta cum gravibus
Anonyme XVe, Italie
Musica etiam acuta cum gravibus sonis miscens
diversis variisque vocibus unum concentum facit
Manuscrits
- Ms. Lat. 13, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles
Patterson Van Pelt Library, origine italienne, fin XVe siècle, f. 226
Musica
quoniam
Anonyme XVe, Bohême ou Saxe
Musica quoniam veneracione digna [...]
Manuscrits
- Ms. 125 MS c 36 (138g), Praha, Národní muzeum, originaire de Bohême ou
de Saxe, daté de v. 1515-1520, f. 48v-58v
Musica sit una
illarum artium
Anonyme XVe, Allemagne
[a] [Circa presentis libelli musicalis exordium alique premittende...]
Musica sit una illarum artium liberalium ad quam [...] (traité de
plain-chant)
[b] [Circa initium musice artis persuadetur necessaria esse festinare [...]
[Capitulum primum de manu et eius clavibus [...] (traité de
plain-chant)
[c] [de notarum figuris [...] Figura est species notarum cognitionem
faciens [...] (traité de musique mesurée)
Manuscrits
- Ms. I 83, Würzburg, Franziskanerkloster, origine allemande, daté
1491-1501, copié par Ulrich Osswald de Röttingen, [a], f. 123-142; [b], f.
143-160; [c], f. 165r-161v
Musica es
sabiduria
Anonyme XVe, Espagne
Musica es sabiduria o maestrai de cantar
[...]
Manuscrits
- Ms. b.I.13, El Escorial, Real Biblioteca del Monasterio de San
Lorenzo, origine espagnole, seconde moitié XVe siècle, f. 175v-177
Musica secundum
Bohecium
Anonyme XVe, Pologne
Musica secundum Bohecium sic diffinitur. Est
iocundissima sciencia homines honorans [...]
Manuscrits
- Ms. 1859, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, originaire de l'Université
de Cracovie, daté 1447 & 1471, f. 3-13
Musyke in
hys melody
Anonyme XVe
Musyke in hys melody requyrythe trew sounds
[...]
Manuscrits
Mutatio est unius
vocis
Anonyme XVe
Mutatio est unius vocis in aliam variatio
[...]
Manuscrits
- Ms. Cpv 4774, Wien, Österreichische Nationalbibliothek, XVe siècle, f.
44v, Post dicta de manu dicendum est de mutatione [...]
- Ms. lat. fol. 258, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz,
origine allemande, fin XIVe, début XVe siècle, f. 8v, Mutatio est unius
vocis in proximam sub eodem sono variatio; Ms. theol. lat. quart 74, id.,
origine allemande, daté 1464, f. 109r, est autem mutatio unius vocis per
alternam [...]; Ms. Clm 8951, id., origine allemande, daté 1515 (copiste,
Johannes de Maspach) et 1439 (copiste, Bartholomeus Fryesz), f. 124v-125,
Nota mutatio est divisio unius vocis in alteram in eodem signo [...]
- Ms. Arundel 299, London, British Library, origine allemande ou
autrichienne, daté 1491, f. 66-67
Nec reticere
Anonyme XVe
Nec reticere oportet musicam laudum preconiis
extollendo [...]
Manuscrits
- Ms. I.G.1 (275), Praha, Národní knihovna (dríve Universitní knihovna),
origine tchèque, première moitié XVe siècle, f. 1-17
Neumarum
voces
Anonyme XVe
Neumarum voces novem sunt prima facit d
[...]
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe siècle, f.
137v
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles).
Paris 1996, p. 219
Nota che
septe
Anonyme XVe
Trois traités de plain-chant, [a] Nota che septe sono le lectere della mano cioe [...] ; [b] Notandum est quod regula subscripta [...] ; [c] Vide musicalis sive magistralis ad cantum hec inspiciendum
[...]
Manuscrits
- Ms. Cod. Donaueschingen 250, Stuttgart, Württembergische
Landesbibliothek, origine italienne, daté 1476, [a] f. 92-95v; [b] f.
96-102v (& f. 102v: Capiam a signo quam musicam designo; [c] f.
103-119
- Ms. C 105, Roma, Biblioteca Vallicelliana, origine italienne, XIVe-XVe siècles, [b] f. 119-157
Éditions
- LA FAGE ADRIEN DE (1801-1862), dans «Essais de diphthérographie
musicale», O. Legouix, Paris 1864; A. Knuf, Amsterdam 1964, p. 423-427 [b]
éd. partielle
Nota
duas bonas regulas
Anonyme XVe
Nota duas bonas regulas de omni numero pari
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 103v
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525,
copié par William Chelle, f. 36
Nota
etiam quod octo
Anonyme XVe
Nota etiam quod octo sunt concordancie [...]
Manuscrits
- Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté
1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham,
f. 55-56
Notae
seu claves in manu
Anonyme XVe
Notae seu claves in manu sunt haec [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 31388, London, British Library, originaire de l'abbaye
bénédictine de Saint-Ulrich et Afra (Augsburg), daté 1497, f. 11-38v
Nota
extra litteram boeci
Anonyme XVe, Pologne
Nota extra litteram boecii hic m.o. spacium precise
ostendit [...]
Manuscrits
- Ms. 1861, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine supposée à
Cracovie, daté de v. 1445, f. 48,
Nota ille videtur
esse bonus
Anonyme XVe, Allemagne
Nota ille videtur esse bonus ordo doctrinandi
[...] (plain-chant)
Manuscrits
- Ms. De 4, Tübingen, Universitätsbibliothek, origine allemande,
XVe-XVIe siècles, f. 256
Nota musica est
scientia docens
Anonyme XVe, Allemagne
Nota musica est sciencia docens formare cantum
secundum debitam exigentiam toni et euphonie [...] (plain-chant)
Manuscrits
- Ms. Clm 24809, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, daté de v. 1406-1417, f. 148va-b
- Ms. N LI (1575), Praha, Prazkéo hradu, knihovna metropolitní kapituly,
origine en Bohême, daté 1500, f. 207v-216
Nota
magada in musica
Anonyme XVe, Allemagne
Nota magada in musica dicitur lignum modicum super
quod poni debet corda [...] (sur le terme magada)
Manuscrits
- Ms. 17.19 Aug. 4° (cat. 3109), Wolfenbüttel, Herzog-August-Bibliothek,
origine allemande, XVe siècle, f. 345v
Notandum 17
ad 16
Anonyme XVe
Notandum 17 ad 16 est proporcio sesquisextadecima
[...]
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe siècle, f.
138
Notandun est
quod
Anonyme XVe, Italie
Notandum est quod duodecim sunt species
contrapunctus. Videlicet Unisonus, 2, 4, 6, 8 [...] (traité de
contrepoint)
Notandum est quod tresdecim species sunt
concordantiarum [...]
Manuscrits
- Ms. lat. Cl. VIII, 85 (3579), Venezia, Biblioteca Marciana, origine
italienne, daté 1464, f. 48r-56v
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 1400, f. 31rv
Notandum
quod
Anonyme XVe, Allemagne
Notandum quod secundum musicos duplices sunt
modi
Manuscrits
- Ms. Add. 34200, origine allemande, daté de v. 1450, f. 39v
Éditions modernes
Notandum tonus
multipliciter
Anonyme XVe
Notandum tonus multipliciter dicitur [...]
Manuscrits
- Ms. lat. qu. 238, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz,
daté 1456 & 1457, f. 117v-118
Notandum
quod quinque
Anonyme XVe, Allemagne
Notandum quod quinque sunt figure videlicet maxima,
longa, brevis, semibrevis, minima [...] (traité de musique
mesurée)
Manuscrits
- Ms. Mus. ms. 40613, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz,
originaire de Nürnberg, daté 1452-1460, f. 82-83
Bibliographie
- AMELN K. (éd.), Locheimer Liederbuch und Fundamentum organisandi des Connrad
Paumann. Berlin 1926 ; dans «Dokumenta musicologica» (2), Bärenreiter,
Kassel, Basel 1972
- ARNOLD F. W., Das Locheimer Liederbuch nebst des Ars Otganisandi von Conrad Paumann
[...] mit einem Nachwort von Friedrich Chrysander und H. Bellermann.
Dans «Jahrbuch für Musikalische Wissenschaft (II) 1867, p. 1-234; Leipzig
1926; Wiesbaden 1969, p. 178-182
- PETZSCH C., Das Lochamer-Liederbuch. Einleitung und Bearbeitung der Texte. Dans
«Denkmäler der Tonkunst in Bayern» (NF, Sonderband, 2) Wiesbaden 1972
- SALMEN WALTER, Das Lochamer Liederbuch: Eine musikgeschichtliche Studie. Dans
«Sammlung musikwissenschaftlicher Einzeldarstellungen» (18), Leipzig
1951
Voir: Paumann Konrad (1410-1463)
Notandum
quod manus
Anonyme XVe, Allemagne
Notandum quod manus secundum musicum sic dicitur
[...] (traité de plain-chant)
Manuscrits
- Ms. 22, Freiburg/B., Universitätsbibliothek, origine allemande, daté
1490, f. 17v-26v
Notandum
est quod 8
Anonyme XVe, Allemagne
Notandum est quod 8 sunt consonantie in musica [...]
vel ditonus nec precedat nec sequitur (sur les consonances)
Manuscrits
- Ms. Clm 18751, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, XVe siècle, f. 160v
Notandum quod
litterarum
Anonyme XVe
[a] Notandum quod litterarum musicalium quedam duplicantur [...]; [b] Modus est distantia unius vocis ab altera et sunt novem [...]; [c] Nota quod quilibet tonus regularis [...]
Manuscrits
- Ms. II, 1, 2°, 38, Augsurg, Universitätsbibliothek, daté 1473-1576, f.
175, interpolé dans le début d'un traité de plain-chant
- Ms. Clm 19300, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, daté 1454, f. 217-220
Notandum
quod septem
Anonyme XVe, Allemagne
[a] Notandum quod septem sunt species ; [b] Notandum est quod septem sunt species
Manuscrits
- Ms. XI.E.) (2056), Praha, Národní knihovna (dríve Universitní
knihovna), origine allemande, daté 1400, f. 246v-247 [a]
- Ms. lat. 5129, Roma, Biblioteca Vaticana, origine italienne, daté de
v. 1470 [b]
Éditions
Nota primam partem
prosequendo
Anonyme XVe
[Carissimum tractatum de cantu figurativo koralique
plano prononciare ordinavi [...] Nota primam partem prosequendo
considerandum accipitur quod duplex est cantus scilicet perfectus et
imperfectus [...] Est ergo prima regula quum reperitur in cantu pausa
tegens tria apacia [...] (règles de musique figurée et de
plain-chant)
Manuscrits
- Ms. 496, Erlangen, Universitätsbibliothek, supposé originaire de
Heilsbrom, daté 1451-1467, f. 131-135
Nota quatuor esse
proprietates
Anonyme XVe
Nota quatuor esse proprietates unitatis
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 103rv
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525,
copié par William Chelle, f. 35v
Nota
quod antiqui musici
Anonyme XVe
Nota quod antiqui musici [...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 300 (S.C. 2474), Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, début XVe siècle, f. 119vb-120rb
Nota quod
datur
Anonyme XVe, Allemagne
[a] Nota quod datur quinque partita divisio clavium in manu [...] [c] Nota quod quatuor sunt modi principales [...] [d] tableau de solmisation ; [e] Notandum quod litterarum musicalium quedam duplicantur[...] ; [f] Modus est distantia unius vocis ab altera [...] [g] Nota quod quilibet tonus regularis constat solum ex duobus cantibus
[...]
Manuscrits
- Ms. Clm 8258, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande,
XVe s., f. 16, b; Ms. Clm 19300, id., origine allemande, daté 1454, f.
215-220: a-g
- Ms. II, 1, 2°, 38, Augsurg, Universitätsbibliothek, daté 1473-1576, f.
174-179, c-g
Nota quod cantus
ascendit ab E
Anonyme XVe, Italie
Nota quod cantus ascendit ab E grave vel G grave vel
a A acuto [...]
Manuscrits
- Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress, Music Division,
origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 70
Nota quod ex duabus
minimis
Anonyme XVe
Nota quod ex duabus minimis fit semibrevis
imperfecta [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 105v-106
Nota
quod in proportione
Anonyme XVe
Nota quod in proportione sexquialtera supra tempus
perfectum [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 22315, London, British Library, origine italienne, copié par
Nicola Burzio, daté après 1473, f. 62 rv
Nota
quod nulla sillaba
Anonyme XVe, Angleterre
Nota quod nulla sillaba potest habere [...]
Manuscrits
- Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté
1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham,
f. 55
Nota quod omnes
toni habeantur
Anonyme XVe
Nota quod omnes toni habeantur ut frequenter in
istis quatuor clausulis [...] ; Nota quod omnis tonus impar ut primus, tertius [...] ; Nota Gamaut, are, bmi, cfaut dicuntur graves [...] ; Nota quandocumque in spacio [...] (sur les modes, avec main de
solmisation)
Manuscrits
- Ms. 613, Erlangen, Universitätsbibliothek, daté 1451, f. 319
- Ms. Clm 28793, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
française, XVIe siècle, f. 88, Gamaut are b. m [...] gamaut enrienle une clef ut si a que vois
[...]
Nota
quod prima species
Anonyme XVe
[a] Nota quod prima species diatessaron [...] ;[b] Nota quod quinque sunt tetracorda [...]
Manuscrits
- Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté
1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham,
f. 55v [a] [b]
- Ms. 283, Treviso, Biblioteca Comunale [a]
Éditions
- SARNI EMANUELA, Un trattato quattrocentesco sugli intervalli nella Biblioteca comunale
di Treviso. Dans «L'Ars Nova Italiana del Trecento» (5), Certaldo
1985, p. 226-230 [a]
Voir : SREAY ALBERT éditeur), Bonaventura da Brescia, Brevis collectio artis musicae. Dans «
Critical Texts » (11), Colorado College Music Press 1980, p. 19
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Nota quod quatuor
sunt modi
Anonyme XVe, Allemagne
[a] Nota quod quatuor sunt modi principales cantandi omnem cantum [...] ; [b] Item nota quod omnis cantus in sede sui sed eius tonus cognoscitur
[...] (sur les tons)
Manuscrits
- Ms. Clm 8258, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande,
XVe siècle, f. 16-18v, 18v-19v; Ms. Clm 19300, id., origine allemande,
daté 1454, f. 216 (a seulement)
Nota quod
septem sunt consonantie
Anonyme XVe, Italie
Nota quod septem sunt consonantie in biscantu
[...]
Manuscrits
- Ms. Add 36986, London, British Library, origine italienne, fin
XVe-début XVIe siècle, f. 30v
Nota quod septem
sunt descrimina
Anonyme XVe
Nota quod septem sunt descrimina vocum [...] (sur les tons et les modes)
Manuscrits
- Ms. Pal. lat. 1346, Roma, Biblioteca Vaticana, groupement de 5
Manuscrits, XIVe siècle pour cette partie, f. 22r-23v
Nota quod septem
sunt litterae
Anonyme XVe, Allemagne
Nota quod septem sunt litterae per quas omnis cantus
solvisatur [...]
Manuscrits
- Ms. Clm 4387, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande,
XVe siècle, f 40rv & 50rv
Nota quod
ubicumque
Anonyme XVe
Nota quod ubicumque inveneris signum [...]
cognoscatur esse majoris perfecti (musique mesurée)
Manuscrits
- Ms. Cappon. lat. 206, Roma, Biblioteca Vaticana, origine italienne,
XVe siècle, f. 168v-171r
Nota quod
unisonus
Anonyme XVe, Italie
Nota quod unisonus de ut est simile ut [...] (sur les intervalles)
Manuscrits
- Ms. VIII. D. 12, Napoli, Biblioteca nazionale, composé de trois
liasses, XVe siècle pour cette partie (III), f. 51v-52r
- Ms. 606 (IV.9), Pisa, Biblioteca Universitaria, formé de deux
Manuscrits originaires du Nord-Est de l'Italie, daté 1429 pour cette
partie, f. 43 (interpolé)
- Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress, Music Division,
origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 70
Voir Philippe de Vitry
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Nota quotienscumque
in primo
Anonyme XVe, Allemagne
Nota quotienscumque in primo [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 34200, origine allemande, daté de v. 1450, f. 40v
Nota triplicia sunt
semitonia
Anonyme XVe, Allemagne
[a] Nota triplicia sunt semitonia. Primum est quod fit ex mi circa fa in
manu [...] [b] Voces proprie autenti b c d acuta [...] (solmisation et modes)
Manuscrits
- Ms. Clm 18947, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, XVe siècle, f. 238
Nota
tres sunt figure
Anonyme XVe, Allemagne
Nota tres sunt figure que concernunt ligaturam in
cantu [...] (régles des ligatures et tableau)
Manuscrits
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek,
Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457-1476, f.
309-310
Numerus sexdecim est
numerus
Anonyme XVe
Numerus sexdecim est numerus praestissimusica
[...]
Manuscrits
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe siècle, copie Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, London, British Library, origine anglaise, daté de
v. 1450, copié par John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 88v-89
Numquid
in corporibus
Anonyme XVe
Numquid in corporibus celi superioribus
[...]
Manuscrits
- Ms. R.14.26 (899), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, XVe siècle, f. 6-9
Octo
secundo seculorum
Anonyme XVe, Italie
Octo secundo seculorum, primus generalia servat
[...]
Manuscrits
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 1400, f. 10v
Octo sunt toni
quatuor pares
Anonyme XVe, Italie
Octo sunt toni quatuor pares et quatuor impares
[...]
Manuscrits
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 1400, f. 26rv
Omnes autenti a
suis finalibus
Anonyme XVe
Omnes autenti a suis finalibus [...]
Manuscrits
- Ms. Barth. 170, Frankfurt/M., Stadt- und Universitätsbibliothek,
origine allemande, daté 1419, f. 116v-117 (interpolé dans un tonaire); f.
117v, Diagramme Rota tonorum; f. 118, nomenclature grecque des notes
Omne ut incipiens
in g cantatur
Anonyme XVe, Italie
Omne ut incipiens in g cantatur per b quadrum
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-1-43, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, originaire de
Naples ou de Florence, daté 1470-1490, à compléter pas le Ms. Nouv. Acq.
fr. 4379, Paris, Bibliothèque Nationale, f.a3-a5v
Omnis nota
in cantu
Anonyme XVe
Omnis nota in cantu mensurato vel est maxima (Musique mesurée) ; Omnis nota sic formata (musique mesurée, tradition Marchett de
Padoue)
Manuscrits
- Ms. Aldini 361, Pavia, Biblioteca Universitaria, origine italienne,
XVe siècle, f. 58r
- Ms.l. V. 30, Siena, Biblioteca comunale, origine italienne, XVe siècle, f. 142v
- Ms. lat. Cl. VIII, 82 (3047), Venezia, Biblioteca Marciana, origine
italienne, XVe siècle,
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 262a
- GALLO F. ALBERTO, Due trattatelli sulla notazione del primo trecento. Dans
«Quadrivium» (12, 1) 1971, p. 119-130
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Bibliographie
- RISTORY HEINZ, Post-franconische Theorie und Früh-Trecento. Die Petrus de Cruce :
Neuerungen und ihre Bedeutung für die it. Mensuralnotenschrift.
Frankfurt-Bern-New York 1988, p. 125, 127
Omnis
numerus circum
Anonyme XVe
Omnis numerus circum se positorum [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 31v-57v
Omnis
compositio vel est communiter
Anonyme XVe, Allemagne
Omnis compositio vel est communiter dicta vel
proprie [...]
Manuscrits
- Ms. MS 485/22, Philadelphia, Rosenbach Museum and Library, origine
allemande, daté 1443, f. 7
Omnis
cantus figurativus
Anonyme XVe
Omnis cantus figurativus aut est perfectus,
imperfectus aut diminutionis (musique mesurée et tableau des
figures)
Manuscrits
- Ms. 496, Erlangen, Universitätsbibliothek, supposé originaire de
Heilsbrom, daté 1451-1467, f. 130v
Omnium
proportionum musicalium
Anonyme XVe, Allemagne
Omnium proportionum musicalium [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 34200, origine allemande, daté de v. 1450, f. 40
Ogni contrapunto
de' cominciare
Anonyme XVe, Italie
Ogni contrapunto de' cominciare [...]
Manuscrits
- Ms. Add 36986, London, British Library, origine italienne, fin
XVe-début XVIe siècle, f. 26-30
Oportet non
derisorie neque dolose
Anonyme XVe, Allemagne
Oportet non derisorie neque dolose [...]
Manuscrits
- Ms. Hs. II 248, Mainz, Stadtbibliothek, origine allemande (Sud), daté
1468, f. 88-104
Per avere
alcuna
Anonyme XVe
Per avere alcuna notitia
- Ms. Redi 71, Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, XVe siècle, f.
13r-24r
Éditions
- CARAPETYAN ARMEN, Anonyme, Notitia del valore delle note del canto miserato. Dans «
Corpus Scriptorum de Musica » (5), American Institute of Musicology
1957
Pirichius ut
fuga
Anonyme XVe
Pirichius ut fuga [...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 77, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, XVe siècle,
f. 139
Pone ubi
volueris
Anonyme XVe
Pone ubi volueris primum punctum [...] (organistrum)
Manuscrits
- Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe siècle, f.
136v-141v (f. 136v, tableau sur l'ambitus des tons)
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles).
Paris 1996, p. 216
Post
differentiarum gradualium
Anonyme XVe
Post differentiarum gradualium et alleluia
[...]
Manuscrits
- Ms. Canonici Misc. 42 (S.C. 19518), Oxford, Bodleian Library, origine
italienne, fin du XVe siècle, f. 151-184
Postquam
rudibus
Anonye XVe
Postquam rudibus fabricam materiale [...] (traité du rythme)
Manuscrits
- Ms. Cappon. lat. 206, Roma, Biblioteca Vaticana, origine italienne,
XVe siècle, f. 3r-15r
Post
quam de mutationibus
Anonyme XVe
Post quam de mutationibus manus cantibus clavibus et
eorum intervallis [...]
Manuscrits
- Ms. Cpv 4774, Wien, Österreichische Nationalbibliothek, XVe siècle, f.
62r
Potest
ascendere ad. f
Anonyme XVe
Potest ascendere ad. f. acutum et descendrer in C.
Grave [...] (traité des huit tons)
Manuscrits
- Ms. a VI 44, Salzburg, Abtei Sankt Peter, daté 1490, f. 1-14v
Presens
compendium
Anonyme XVe
Presens compendium secundum famosiores musicos
[...] (musique mesurée, concordance partielle avec l'anonyme de
Coussemaker 3, XII)
Manuscrits
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 475
- PALMER JILL, A Late Fifteenth-Century Anonymous Mensuration Treatise. Dans
«Musica Disciplina» (39) 1985, p. 89-103
Prima
novissima
Anonyme XVe
Prima novissima clausa penultima cotus et uncus
primum un sexto fa sol la [...] re ut re mi quaternus (formule sur les
modes)
Manuscrits
- Ms.l. V. 30, Siena, Biblioteca comunale, origine italienne, XVe siècle, f. 129r
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 262a
Prima regula coniunta
Boett
Anonyme XVe, Italie
Prima regula coniunta Boetti signiatur per b in b mi
[...]
Manuscrits
- Ms. Add 36986, London, British Library, origine italienne, fin
XVe-début XVIe siècle, f. 33v-34
Prima regula
contrapuncti
Anonyme XVe, Allemagne
[a] Prima regula contrapuncti est quod omnis contrapunctus debet perfecte
incipi et finiri [...] (contrepoint); [b] Notandum quod large cantando omnes notas cantus figurati septem sunt
species variabiles cantus figurati [...] (musique mesurée); [c] Notandum quod octo sunt proportiones musicales que in cantu mensurali
ponetur [...] (proportions) ; [e] Gamaut ut my sol la/Are, Re fa la [...] (table de consonances) ;
[f] Est tonus autentus tenor et nota dicitur esse [...] (ethos des
modes); [g] Pro aliquantula fracti cantus dilucidatione [...] (musique
mesurée); [h] Primum in medio la sol fa subtili melodia (tonaire et exercices de
solmisation)
Manuscrits
- Ms. Mc 48, Tübingen, Universitätsbibliothek, origine allemande, fin
XVe siècle, [a] f. 64v-67, [b] f. 68-76, [c] f. 76v-78v, [e] f. 81r, [f]
f. 89r-v-, [g] f. 92-99v, [h] f. 114v-115v
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Anonymi : Tractatus de cantu figurativo et de contrapuncto (c.
1430-1520). Dans «Corpus Scriptorum de Musica» (41), American
Institute of Musicology, Neuhausen 1997, p. 58-65 [a]
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Primo
videndum est de ut
Anonyme XVe, Italie
Primo videndum est de ut quot ponuntur [...]
Manuscrits
- Ms. Add 36986, London, British Library, origine italienne, fin
XVe-début XVIe siècle, f. 32v
Primo et ante omnia
scire
Anonyme XVe, Italie
Primo et ante omnia scire debes quod quinque sunt
figurae [...]
Manuscrits
- Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress, Music Division,
origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 96-98
Primo coeli
scribitur aristoteles
Anonyme XVe, Allemagne
Primo coeli scribitur aristoteles princeps
philosophorum ignoratis principiis necesse est enim artem ignorare
[...] (traité de plain-chant)
Manuscrits
- Ms. Clm 30059 (olim Mus. Mss. 1572), München, Bayerische
Staatsbibliothek, origine allemande, XVe siècle, f. 2-23v
Primo
sciendum est quod
Anonyme XVe
Primo sciendum est quod duodecim
Manuscrits
- Ms. D 39, Catania, Biblioteche Riunite Civica e Antonio Ursino
Recupero
Éditions
Primus est
tonus re
Anonyme XVe
Primus est tonus re la re fa [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe siècle, copie du ms. Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v. 1450, copié par
John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 68v
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Primus
tonus continet
Anonyme XVe, Italie
Primus tonus continet suam undecimam aliquando
[...]
Manuscrits
- Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress, Music Division,
origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 101v-102
Prima
regula. Omnis nota
Anonyme XVe, Allemagne
Prima regula. Omnis nota quadrata non habens caudam
[...]
Manuscrits
- Ms. Clm 4382, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande,
daté 1405, f. 199v
Pri re la.
Se re fa
Anonyme XVe
Pri re la. Se re fa. Ter mi fa [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 19966, London, British Library, originaire de Noyon (France),
XVIe siècle, f. 139 v; Ms. Arundel 299, id., origine allemande ou
autrichienne, daté 1491, f. 68
- Ms. lat. oct. 267, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
supposée à Leipzig, daté 1492-1499, f. 13 v
Voir : DE COUSSEMAKER EDMOND, Scriptorum de musica medii aevi nova series a Gerbertina altera [4.
v.], Durand, Paris: Durand, 1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (2) p. 470
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Voir : GLAREAN (Henrici Loriti), Dodekachordon (1547). « De vulgari Modorum agnitione Caput XIII
» (De la reconnaissance ordinaire des modes) Traduction de Chroistian Meyer (département de la Musique, Université
March Bloch, Strasbourg)
Voir : Ms. cod. pal. vind. 4774, Vienna,
Nationalbibliothek, f 72v
[édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Jean-Marc Warszawski
Novembre 1995 - 1er novembre 2008
musicologie.org
© Musicologie.org
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Vendredi 6 Décembre, 2019