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Actualités musicales

jeudi 24 octobre 2013

 

Benjamin Britten at 100 : An American Centenary Symposium

 

Recipients of a 2013 Britten Award by the Trustees of The Britten Estate.

Call for Papers

Illinois State University
College of Fine Arts
School of Music
Normal, Illinois, USA
24 – 27 October 2013

The organizers of Benjamin Britten at 100 : An American Centenary Symposium are pleased to welcome proposals for a conference and multi-disciplinary symposium to be held 24-27 October 2013. The Keynote address will be given by Dr. Lucy Walker (Director of Learning and Development, Britten-Pears Foundation; the Britten Thematic Catalog Project; editor of Britten in Pictures). Performances will include Britten's War Requiem and numerous recitals of Britten's chamber and vocal music as well as Alan Bennett's The Habit of Art.

In addition to focused attention on Britten's compositional efforts in all genres, the keynote lecture and multiple paper sessions seek to address the following topics:

• his position relative to the so-called English Musical Renaissance headed by Ralph Vaughan Williams;

• the various aspects of his nearly three-year residency in America and his relationship with the British public during that time period;

• the operatic innovations with which he heralded an international revival of the English opera tradition, largely dormant since Henry Purcell;

• the role of the BBC in his development as a composer and performer;

• his part in the founding of the English Opera Group and the Aldeburgh Festival of Music;

• his interest in and efforts toward the development of a repertory of works for children;

• his exploration of non-Western music, especially as exemplified in works for dance and the operatic stage;

• his collaborations with the foremost instrumentalists and vocalists of the mid-twentieth century;

• his attention to texts and themes from various generations and geographic locales;

• his response to folksong and the music of earlier centuries;

• his recital and lifelong partnership with tenor Peter Pears, particularly as it developed during their American years.

300-word abstracts (maximum length) for individual papers of 20 minutes (plus 10 minutes for questions) should be e-mailed in .pdf form to symposium organizers Vicki Pierce Stroeher: stroeherv at marshall.edu and Justin Vickers: vickers at ilstu.edu

Deadline for abstracts: January 31, 2013.

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« Les huit saisons » Piazzola + Vivaldi Orchestre Régional de Basse Normandie

 

plume Par Alain Lambert

Antonio Vivaldi, le promoteur du concerto pour soliste en trois mouvements, a écrit environ huit cents ouvrages musicaux. Ses grands tubes, dès leur publication en 1724, joués partout en Europe, furent Les quatre saisons, au moins jusqu'à la fin du xviiie siècle, même après la mort misérable du compositeur en 1741 à Vienne. Après plus d'un siècle d'oubli, si on les redécouvre début xxe siècle,  c'est dans la deuxième moitié du siècle, avec le succès du disque microsillon 33 tours, parfaitement adapté à la durée de l'œuvre, qu'elles deviennent le symbole même de la musique classique « pop » et démocratisée.

Les Huit saisonsLes huit saisons. Orchestre régional de Basse-Normandie

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Regards sur la tonalité

 

Regares sur la tonalité

Gonnard Henri (direction), Regards sur la tonalité / Perspectives on Tonality. « Pensée musicale », Éditions Delatour, Sampzon 2013 [290 p. ; ISBN 978-2-7521-0158-7 ; 27,00 €].

 

Cet ouvrage, au titre parfaitement approprié, collationne les articles d'une quinzaine de spécialistes.

Dans son usage, « tonalité » est relative à une longue durée (trois siècles) de la musique savante, dont on place l'origine dans la seconda prattica de Claudio Monteverdi (1600), quand la musique savante s'échappe de l'église et de ses huit modes traditionnels, pour adopter les modes inusités de do (mode majeur) et accessoirement de la (mode bien nommé mineur). À mi-parcours (1750), Rameau y apporte une théorisation cohérente. Vers 1900, les compositeurs, dans ce qui semble une dialectique hégélienne de négation de la négation (tout ce qui vit se développe et meurt en donnant naissance à autre chose), semblent avoir atteint les ultimes possibilités expressives du système [...]

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Beyond the Semitone : a Symposium on Tuning, Scale Systems, and Microtonality in Historical and Contemporary Contexts

Deadline: 1 May (abstracts), 1 July (scores)

Dates: 24–27 October 2013

Department of Music, University of Aberdeen, Aberdeen

A series of Papers, Workshops and Concerts to be presented in collaboration with “sound” Festival

Call for Abstracts: deadline 1 May, 2013

We invite submission of abstracts of up to 300 words. Papers may address the music of any period, concerning issues such as tuning systems, microtonality and scale systems. A wide range of approaches is possible; drawn from, for example, history, analysis, cognition, theory, compositional practice, or performance practice. Papers will be 20 minutes in length, with 10 minutes for discussion. Email abstracts to Frauke Jürgensen (f.jurgensen at abdn.ac.uk).

Call for Scores: deadline 1 July, 2013

There will be a series of Workshops given in collaboration with visiting performers, to which composers either experienced in, or interested in, microtonal music are invited to contribute. Compositions may be up to 10 minutes in duration, and will be workshopped for at least 30 minutes. Contact Geoff Palmer (g.palmer at abdn.ac.uk) in the first instance, for more technical detail/information pertaining to each ensemble. Scores may be emailed (as PDF attachments), or sent in hard copy to Geoff Palmer, MacRobert Building 712, University of Aberdeen, AB24 5UA, Scotland, UK.

Workshops will feature: Scottish Voices (female voices in up to four parts), Duo Contour and Donald Bousted (two microtonal trumpets [19 div.] and malletkat), Edinburgh Quartet (string quartet)

La 5e symphonie de Bruckner à Nancy

 

Anton Bruckner

 

24-25 octobre
Nancy, salle Poirel

Anton Bruckner

Symphonie n°5
en si bémol majeur

Orchestre symphonique et lyrique de Nancy

Direction : Christian Arming

 

https://www.opera-national-lorraine.fr ; 03 83 85 33 11.

Cette symphonie est en quatre mouvements :

I. Adagio ; Allegro molto moderato
II. Adagio.
III. Scherzo. Molto vivace.
IV. Finale : Adagio - Allegro moderato.

Œuvre de grande ambition, sa durée oscille entre une heure 20 minutes et une heure 30 minutes selon les interprétations. Si le début est un peu déroutant, qui semble être une ouverture mal articulée, la suite est rutilante, truffée d'effets orchestraux saisissants et de mélodies dramatiquement efficientes.

L'œuvre des dédiée au ministre de l'Éducation, Karl Ritter von Streymar, qui lui obtint un poste à l'université de Vienne.

Bruckner a mis cette symphonie du le métier entre février 1875 et mai 1876, remania l'orchestration des quatre symphonies précedentes, et 'orchestra la dernière en 1878.

Boudé par la critique et le public viennois, la Symphonie fut créée, avec des coupures et des correction orchestrales, à Graz le 10 avril 1894, sous la direction de Franz Schalk, un disciple de Bruckner au Conservatoire de Vienne. Bruckner, malade ne put y assister.

C'est en 1935, à Munich, que l'œuvre fut créée dans son intégralité originale sous la direction de Siegmund von Hausegger.

Voir : Biographie d'Anton Bruckner

Christian Arming

Christian Arming est né à Vienne où il a étudié la direction d'orchestre avec Leopold Hager.

Entre 1992 et 1998, il collabore avec Seiji Ozawa et commence à travailler régulièrement à Tanglewood avec l'Orchestre Symphonique de Boston et le New Japan Philharmonic à Tokyo.

À 24 ans, il est le plus jeune chef nommé à la tête de l'Orchestre Philharmonique Janácek d'Ostrava, poste qu'il occupera jusqu'en 2002.

De 2001 à 2004, il est aussi le Directeur musical de l'Orchestre Symphonique de Lucerne puis en 2003 et ce jusqu'en 2013, il occupe les fonctions de directeur musical du New Japan Philharmonic (Tokyo).

Christian Arming a dirigé plus d'une cinquantaine d'orchestres dans le monde dans des répertoires classique, romantique mais aussi contemporain.

À l'opéra, il a notamment dirigé au Festival de Salzbourg, à Cincinnati (Le tour d'écrou), Trieste (Le Chevalier à la rose), Lucerne (La Bohème), Vérone (Salomé, Elektra), Strasbourg (Le Prince Igor), Francfort (Le Vaisseau Fantôme, Don Giovanni, Jenufa), Tokyo (Leonore, Jeanne d'Arc, Lohengrin, La Chauve-Souris)…

Il sera à l'opéra de Hambourg en avril 2014 (Prince Igor).

En un peu plus de dix ans, il a enregistré notamment des oeuvres de Brahms, Beethoven, Mahler, Janacek et Schmidt (principalement avec le New Japan Philharmonic) chez Fontec et Arte Nova/BMG, et tout récemment un CD consacré à des oeuvres de Thierry Escaich avec l'Orchestre National de Lyon vient de paraitre.

A Nancy, il a dirigé Rusalka en 2010 et Le Nain de Zemlinsky en juin 2013, ainsi qu'un concert symphonique à la salle Poirel.

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