Écrits anonymes sur la musique au
XIVe siècle
Écrits relatifs à la
musique ( 580-1764) : Index chronologique
Ad brevem
notitiam
Anonyme XIVe (XIIIe?),
Italie ou Catalogne
Ad brevem notitiam contrapuncti
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 66
Éditions
Ad
discendam artem
Anonyme XIVe, Allemagne
Pseudo Dietricus
Ad discendam artem discantandi notandum, est quod
omnis discantus uno et sex modorum habet [...]
(traité de déchant)
Manuscrits
- Ms. St. Peter Pm 29 a, Karlsruhe, Badische Landesbibliothek, origine
cistercienne allemande, XIVe siècle, f. 7v [édition électronqiue
Éditions
- GERBERT MARTIN (1720-1793), Dans «Scriptores ecclesiastici de musica
sacra potissimum [3 v.]», St. Blasien 1784; Hildesheim, Olms 1967, (II) p.
196, nb
Ad evidenciam tam
mensuralis
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Ad evidenciam tam mensuralis quam inmensurabilis
musice [...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 117v-119v
Ad
habendum
Anonyme XIVe, Italie
Ad habendum discantum artis musicae [...]
(traité de déchant)
Manuscrits
- Ms. II I 406 (Magliab. XIX 19), Firenze, Biblioteca Nazionale, origine
italienne, XVe siècle, f. 5v
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 400, f. 20-21; Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y
Colombina, origine italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 78-79
[transcription de
Jocelyn Chalicarne]
Ad
habendum notitiam
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Ad habendum notitiam modorum seu tonorum
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 137rv
Ad
notitiam musice artis
Anonyme XIVe
Ad notitiam musice artis intrare valentibus
[...]
(traité de musique et de chant)
Manuscrits
- Ms. XXXIV, Vysi Brod (Hohenfurt), Knihovna cisterciáckého klástera,
daté 1395, f. 33v-38v
- Ms. Cpv 4702, Wien, Österreichische Nationalbibliothek, XIVe siècle,
f. 86r
Ad
sciendum artem cantus
Anonyme XIVe, Allemagne
Anonymus codex monacensis II
Ad sciendum artem cantus videlicet simplicis
contrapuncti sive sciendum fracturas contrapuncti biscandum
(vers 1400)
Manuscrits
- Ms. Clm 16208, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, daté 1398-vers 1425
- Ms. Clm 24809, id., origine allemande, daté de v. 1406-1417, f.
132-136
Éditions
Alia si
vis incipere
Anonyme XIVe, Angleterre
Alia si vis incipere discantum [...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 9v, Alia si vis incipere discantum
[...]
Anonyme de
Coussemaker I (2)
Anonyme XIVe
Anonymus carthusiensis
Tractatus de natura et distinctione octo tonorum
musice
Manuscrits
- Ms. 70 (71), Gent, Universiteitsbibliotheek, origine à Gand, daté
1503-1504, f. 124r-140v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (II) p. 434-460 [ Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Bibliographie
- PESCE DOLORES, The Affinities and Medieval Transposition. Bloomington-Indianapolis
1987, p. 75
Anonyme de
Coussemaker I (1)
XIVe
Tredecim consonantie sunt quibus omnis
cantus
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Le Tractatus de consonantiis musicalibus (CS I Anonyme I / Jacobus
Leodiensis, alias de Montibus): une reportatio ? Dans « Revue Belge de
Musicologie », (49) 1995, p. 19-21
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 296 [ Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Anonyme de
Coussemaker II (3)
Anonyme XIVe
Anonymus codex Parisiensis I
Ad evidentiam valoris notularum [...]
(v. 1320)
Manuscrits
- Ms. lat. 15128 Paris, Bibliothèque nationale, XIVe siècle, f.
120r-122v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 364-370
- REANEY GILBERT, Anonymus : De valore notularum veteris quam novae artis. Anonymus:
Compendium musicae mensurabilis. Dans « Corpus Scriptorum de Musica »
(30), American Institute of Musicology 1982, p. 13-28
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Anonyme de
Coussemaker IV (3)
Anonyme XIVe
Anonymus codex Parisiensis II
Si quis artem musice mensurabilis tam veterem quam
novam
(v. 1320, mesure de la musique polyphonique)
Manuscrits
- Ms. Lat. 15128, Paris, Bibliothèque nationale, XIIIe-XIVe siècles, f.
129-131v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 376a-379b
- REANEY GILBERT, Anonymus : De valore notularum veteris quam novae artis. Anonymus:
Compendium musicae mensurabilis. Dans « Corpus Scriptorum de Musica »
(30), American Institute of Musicology 1982
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Anonyme de
Coussemaker X (3)
Anonyme XIVe
[De minimis notulis] Item notendum quod
notularum
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 413-415
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Anonyme de
Michaelbeuren II
Anonyme XIVe
Nota triplex est proportio
Manuscrits
- Ms. cod. man. cart. 95, Michaelbeuren, Benediktinerabtei
Michaelbeuren, Bibliothek
Éditions
- FEDERHOFER-KÖNIGS RENATE, Ein anonymer Musiktraktat aus der 2. Hälfte des 14. Jahr-hunderts in
der Stiftsbibliothek Michaelbeuern / Salzburg. Dans
« Kirchenmusikalisches Jahrbuch » (46) 1962, p. 43-60
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Anonyme hébreu de
Florence
Anonyme XIVe
Originaire de la Provence française. Il semble avoir
étudié à Paris sous la direction d'un Johannes Vaillant, qui « Maistre,
lequel tenoit à Paris escolle de musique » est peut-être le Johannes
Valentis (Valhant, mort en Avignon en 1361), au service du pape Clément
VI, en Avignon. Il s'agit de notes de lectures d'étudiant sur la
musique
Manuscrits
- Ms. Magl. III, 70, Firenze, Biblioteca nazionale centrale
Bibliographie
- AVENARY HANOCH, Bibliography of the Hebrew writings on the science of music. Dans «
Tatzil » (3) 1963 (en hébreu, n° 17)
- ADLER ISRAEL, Musique Juive. Dans « Encyclopédie de la musique », Paris,
Fasquelle 1958-1961, (III) p. 834
- APEL WILLI (1893-1988), French secular music of the late fourteenth century. Cambridge
(Mas.) 1950, n° 69 et 76
- BECHERINI B., Catalogo dei manoscritti musicale della Biblioteca nazionale di
Firenze. Kassel 1959, n° 1
- GÜNTHER URSULA, Die Musiker des Herzogs von Berry. Dans « Musica Disciplina » (17)
1963, p. 81-84
- —, Johannes Vaillant. Dans « Festgabe für Heinrich Hussmann, Speculum
musicae artis ». München 1970, p. 171-185
- PIRRO ANDRÉ GABRIEL EDMÉE (1869-1943), La musique à Paris sous le règne de Charles VI. Strasbourg 1930, p.
9
- REANEY GILBERT, The Ms. Chantilly, Musée Condé 1047. Dans « Musica Disciplina » (8)
1954, p. 59-113
- WOLF JOHANNES, Geschichte der Mensural Notation. Leipzig 1904. I, p. 229-335
Anonyme hébreu de
Paris
XIVe / XVe
Traité de musique
Manuscrits
- Ms. héb. 1037, Paris, Bibliothèque de France., f. 22b-27b
Éditions
- ADLER ISRAEL, dans « Yuval » (1) 1968, p. 1-47 [trad. française]
Bibliographie
- ADLER ISRAEL, dans «Acta Musicologica» (40) 1968, p. 43-53
- AVENARY HANOCH, The art of music in Jewish sources X-XVII centuries. Dans « Kirjath
sepher; bibliographical quarterly of the Jewish National and University
Library » (36), Jerusalem 1944-1945 [en hébreu, n° 7]
- —, Bibliography of the Hebrew writings on the science of music. Dans «
Tatzil » (3) 1963 [en hébreu, n° 15]
- SACHS KLAUS-JÜRGEN, Mesura fistularum. Stuttgart 1970, p. 34; 133-134; 214-215
- PLESSNER MARTIN (1900-1973), Ham-merkaz le-heker ham-musikah hay-yehudit. Dans « Hamizrah
Hehadash » (19) 1969 (en hébreu) p. 393-396
- SENDREY ALFRED (Szendrei Aladar, 1884-1976), Bibliography of Jewish Music. New York, Columbia University
1951
- SMITS VAN WAESBERGHE JOSEPH, The treatise on music translated into Hebrew by Juda ben Isaac (Paris B.N. Héb.1037, 22v-27v). Dans «Yuval» (2) 1971, p. 129-161
Anonyme
Michels
Anonyme OP
v. 1320
Quod Punctus per sui additionem
Manuscrits
- Ms. lat. 14741, Paris, Bibliothèque Nationale
- Ms. Bodley 77, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, XVe siècle,
f. 104-105
Éditions
Bibliographie
- RISTORY HEINZ, Post-franconische Theorie und Früh-Trecento. Die Petrus de Cruce :
Neuerungen und ihre Bedeutung für die it. Mensuralnotenschrift. Peter
Lang, Frankfurt-Bern-New York 1988, p. 248
- TANAY DORIT, Anonymous OP's Tractatus de musica: A New Perspective on the Conceptual
Crisis in the Waning of the Franconian Era. Dans « Orbis Musicae »
(12) 1998, p. 232-248
Ars et
modus pulsandi
Anonyme XIVe
Ars et modus pulsandi organa secundum modum
novissimum […]
Manuscrits
Éditions
Ars
musica omnes artes
Anonyme XIVe, Angleterre
Ars musica omnes artes excedit [...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 240 (S.C. 2469), Oxford, Bodleian Library, originaire de
Bury St-Edmond's, Angleterre, daté 1377, f. 894
Éditions
- HOCHADEL, MATTHIAS, Commentum Oxoniense in musicam Boethii : Eine Quelle zur Musiktheorie
an der spätmittelalterlichen Universität. Dans « Veröffentlichungen
der Musikhistorischen Kommission » (16), Bayerische Akademie der
Wissenschaften, München: 2002, p. 414-432
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Cantabo
domino
Anonyme XIVe
Cantabo domino in vita mea. Prohemium oposculi mei
humilis intentione
Manuscrits
- Ms. 117, Faenza, Biblioteca comunale, écrit par Johannes Godenbach
(Bonadies), carmélite de Mantova, daté 1473-1474 (copie de ce manuscrit
par le père Martini en 1753
- Ms. A 32, Bologna, Museo Bibliografico) f. 17v
- Ms. 734, Firenze, Biblioteca Medicea Riccardiana, début XVe siècle, f.
109v-122r
- Ms. VIII. D. 12, Napoli, Biblioteca nazionale, composé de trois
liasses: I, f. 1-22v, fin XIIe siècle: II, f. 23-32r, XIVe siècle; III,
33r-59v, XVe siècle, f. 51v
- Ms. 606 (IV. 9), Pisa, Biblioteca Universitaria, originaire du
Nord-Est de l'Italie, daté 1411 ou plus tard. p. 43-44
Cante per
becayre
Anonyme XIVe, Catalogne
Cante per becayre e pren la veu de gesolreut
[...]
Manuscrits
- Ms. 309, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine catalane, fin
XIVe-début XVe siècle, f. 143rv, Cante per becayre e pren la veu de gesolreut [...] En befabemi no y a
mutanca [...]
Cantica leticie
sunt suspendenda
Anonyme XIVe, Angleterre
Cantica leticie sunt suspendenda propter quatuor
causas [...]
Manuscrits
- Ms. Royal 6.E.VI, London, British Library, origine anglaise, daté
1350, f. 313-314
-
Circa latitudinem
fistualrum
Anonyme XIVe, Angleterre
Circa latitudinem fistualrum est sciendum quod
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 300 (S.C. 2474), Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, début XVe siècle, f. 119va-b
- Ms. Garrett 95, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles
Patterson Van Pelt Library, origine anglaise, XIVe-XVe siècles, f.
174-175
Circa primum sciendum
Anonyme XIVe
Circa primum sciendum quod musica est liberalis scientia [...]
Manuscrits
Compendium totius
artis
Anonyme XIVe
[Tractatus de musica mensurabili] Compendium totius
artis motetorum
(vers 1340)
Éditions
Compilation de Londres
Anonyme XIVe, Angleterre
Modus imperfectus de tempore imperfecto est
(vers 1400)
Manuscrits
Éditions
De canto
organo
Anonyme XIVe
Pseudo Theodorico da Campo
[De musica mensurabili] ou [De canto organo] Omnis ars sive doctrina [...]
(datation : Apel, 1350 ; Anglès, 1360 ; Sweeney, 1380 ; Wolf,
1440)
Manuscrits
- Ms. Barb. lat. 307, Roma, Biblioteca Apostolica Vaticana, fin XIVe siècle, f. 21r-27ra
- Ms. Lat 15121, Paris, Bibliothèque nationale, XIIIe siècle, f.
62v-63v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans «Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 177-193
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- SWEENEY CECILY PAULINE. Anonymus, « De musica mensurabili ». Anonymus, « De semibrevibus
caudatis ». Dans « Corpus scriptorum de musica » (13), American
Institute of Musicology, 1971, p. 29-56
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Bibliographie
- CASIMIRI RAFFAELE, Teodono de Caprio non Teodorico de Campo, teorico musicale italiano del
sec. XV. Dans « Note d'Archivio per la Storia Musicale » (9) 1942, p.
38-42
- ANGLÈS HIGINIO, De canto organico Tratado de un catalan del siglo XIV. Dans «
Anuario Musical » (13) 1958, p. 13
- APEL WILLI (1893-1988), The Notation of polyphonic music 900-1600. Cambridge (Mas.) 1942;
1949, p. 32o, 324, 384, 392
- FISCHER KURT VON, Philippe de Vitry in Italy and an Homage of Landini to Philippe.
Dans « L'Ars Nova Italiana del Trecento » (4), Certaldo 1978, p. 225
- REANEY GILBERT, The Question of Authorschip in the medieval treatises on music.
Dans « Musica Disciplina » (18) 1964, p. 8
- RECKOW FRITZ (éd.), Der Musiktraktat des Anonymus 4.: Interpretation
der Organum purum-Lehre. Dans «Beihefte zum Archiv für Musikwissenschaft»
(4-5), Wiesbaden 1967, (II) p. 46
- SWERDLOW NOEL, Musica Dicitur A Moys, Quod Est Aqua. Dans «Journal of
the Ame-rican Musicological Society» (20) 1967, p. 3-9
- WOLF JOHANNES, Geschichte der Mensural-Notation von 1250-1460. Leipzig
1904, Hildesheim-Wiesbaden 1965, p. 6, 10, 27, 29, 47, 54, 64, 71
De cantu
organico
XIVe
Anonymus codex Barcinonensis
(Barcelona)
Ad evidentiam cantus organici
(v. 1350)
Manuscrits
- Ms. 23-1, Barcelona, Arxiu Capitular, début XIVe siècle (v. 1350), f.
1v-4v
Éditions
De
semibrevibus
Anonyme XIVe
[Tractatus de musica mensurabili] De
semibrevibus
Éditions
De
semibrevibus caudatis
Anonyme XIVe
Vigenti sunt litterae cantus, videlicet octo graves
[...] de semibrevibus caudatis
(traité de musique mesurée)
Manuscrits
- Ms. 1257, Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève, XVe siècle, f. 33-40, Vigenti sunt litterae cantus, videlicet octo graves [...] ; f. 37r,
Sequitur de semibrevibus caudatis
Éditions
Decem et
octo
Anonyme XIVe, Angleterre
decem et octo. Inter sedecim et octo decim [...]
(fragment)
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, première
moitié XIVe siècle, f. 74-75
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & the British
Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill., 24 cm]
De
quadratis figuris
Anonyme XIVe, Angleterre
De quadratis figuris primis et sex speciebus notarum
[...]
Manuscrits
- Ms. Garrett 95, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles
Patterson Van Pelt Library, origine anglaise, XIVe-XVe siècles, f.
170-172
Dicitur esse modus in
cantu
Anonyme XIVe
Dicitur esse modus in cantu [...] Hiis versibus
examinetur
(traité versifié sur les modes : Tractatulus versificatus de modis)
Manuscrits
- Ms. Mus. ms. theo. 1520, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer
Kulturbesitz, f. 12r
- Ms. Clm 24809, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, daté de v. 1406-1417, f. 158va, interpolé dans un traité de
plain-chant avec tonaire
- Ms. lat. 6755 (2), Paris, Bibliothèque nationale, début XIVe siècle,
f. 67rv, suit le traité de Pseudo Aristote (Lambertus)
- Ms. XX 6, Biblioteca Marciana, Venise
- Ms. lat. Cl. VIII, 24 (3434), Venezia, Biblioteca Marciana, XVe siècle, f. 8v-10r
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 262a-262a
Divisio
monacordi [...] fiat cordus
Anonyme XIVe
Divisio monacordi [...] Fiat cordus, concavum
quadrum ponatur, corda super illud [...]
Manuscrits
- Ms. 42, Saint-Dié, Bibliothèque municipale, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blankenborch. f. 130r-131r
Divisio
monocordi secundum Boetium
Anonyme XIVe
Divisio monocordi secundum Boetium, tribus generibus
divisi [...]
Manuscrits
- Ms. 42, Bibliothèque municipale de Saint-Dié, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blankenborch, f. 117v-118v
Bibliographie
- FRIEDLEIN G., Boetii de institutione arithmetica libri duo. De institutione musica
libri quinque. Leipzig 1867, p. 314
Duplex nota sic
figuratur
Anonyme XIVe, Belgique
Duplex nota sic figuratur [...] Semi duplex longa
sic [...]
(figure des notes et ligatures)
- Ms. 14, Darmstadt, Hessische Landes- und Hochschulbibliothek, origine
liègeoise, XIVe siècle, f. 18, Duplex nota sic figuratur [...]
Bibliographie
- ROTH F. W. E., Musik-Handschriften der Darmstädter Hofbibliothek. Dans «
Monatshefte für Musikgeschichte » (XX) 1888
Ecce patet
Anonyme XIVe
Ecce patet et non latet modulandi species
Manuscrits
- Ms. Harley 281, London, British Library, XIVe siècle, f. 33v-34
Est thonus
accentus
Anonyme XIVe
Est thonus accentus tenor et nota dicitur esse [...]
procul absit
(formule versifiée)
Manuscrits
- Ms. Pal. lat. 1346, Roma, Biblioteca Vaticana, groupement de 5
Manuscrits du XIe, XIIe et XIVe siècles, XIVe siècle pour cette
partie, f. (II-IV) 24rv
Expedit et
consonum
Anonyme XIVe, Allemagne
Expedit et consonum est rationi ut si quid
utilitatis artis [...]
Manuscrits
- Ms. Arundel 299, London, British Library, origine allemande ou
autrichienne, daté 1491, f. 30-65v
- Ms. 496, Erlangen, Universitätsbibliothek, supposé originaire de
Heilsbrom, daté 1451-1467, f. 114-128, Expedit et consonum est rationi ut si quid utilitatis artis musice
notitia conferat [...]
- Ms. Clm 4387, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande,
XVe siècle, f. 45v-52v, Item expedit et consonum est rationi ut si quid utilitatis artis musice
notitiam considerat [...]
- Ms. Cod. Donaueschingen 880, Stuttgart, Württembergische
Landesbibliothek, origine allemande, XVe siècle, f. 1-10v, Expedit et consonum est rationi quod si quid utilitatis [...]
- Ms. Mc 48, Tübingen, Universitätsbibliothek, origine allemande, fin
XVe siècle, f. 1-9v, Expedit et consonum est rationi [...]
- Ms. 696 Helmst. (cat. 760), Wolfenbüttel, Herzog-August- Bibliothek,
origine allemande, première moitié XVe siècle, f. 142-156, Expedit et consonum est rationi ut si quid utilitatis artis musice
[...]
- Ms. IV.Q.37, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, daté XIVe-XVe siècles,
f. 303-324v, Expedit et consonum est racioni [...]
Figure monocordi vel
note
Anonyme XIVe
[Compositio monocordi] Figure monocordi vel note
sunt iste Γ, A [...]
Manuscrits
- Ms. Cpv 5239, Wien, Österreichische Nationalbibliothek, XIVe-XVe siècles, f. 70rv
- Ms. Miscell. D 4° 46, Lüneburg, Ratsbücherei, XIVe siècle, f.
61rb-va
Ms. 757, Biblioteka Jagiellonska, Krakow, f. 1v
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles).
Paris 1996, p. 174-177
[Édition électronique du Lexicon Musicorm Latinarum]
Bibliographie
- WIERSCHIN MARTIN, Handschriften der Ratsbücherei Lüneburg. Dans « Miscellanea und
Historica », Wiesbaden 1969, p. 76-81
Formata
prima voce
Anonyme XIVe
[De formatione organorum.] Formata prima voce
[…]
Manuscrits
- Ms. D 5 inf., Milano, Biblioteca Ambrosiana, XIVe siècle, f.
119ra
Éditions
- HANDSCHIN JACQUES, Aus der alten Musiktheorie (1-5). Dans « Acta Musicologica » (14)
1942, p. 16-18
Gama ut a re
Anonyme XIVe
Jesus. Hec sunt regule firmi cantus. Gama ut a re,
bi mi […]
Manuscrits
- Ms. B 95, Roma, Biblioteca Vallicelliana, origine italienne, XIVe-XVe siècles, f. 131v-132v
Gurtulus,
eptaphonus
Anonyme XIVe
Gurtulus, eptaphonus, clivis, quilisma, podatus
(sur les neumes)
Manuscrits
- Ms. 8° 94, Erfurt, Wissenschaftliche Allgemeinbibliothek
Éditions
- BERNHARD MICHAEL, Die Überlieferung der Neumennamen im lateinischen Mittelalter. Dans
M. Bernhard (éd.), « Quellen und Studien zur Musiktheorie des Mittelalters
» (2), « Veröffentlichungen der Musikhistorischen Kommission » (13),
Bayerische Akademie der Wissenschaften, München, 1997, p. 59
- BECKER ADOLF, Ein Erfurter Traktat über gregorianische Musik. Dans « Archiv für
Musik-wissenschaft » (1) 1918-1919, p. 160
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Gaudent breviatate
moderni
Anonyme XIVe
Gaudent breviatate moderni. Quandinque nota quadrata
[...]
Manuscrits
- Ms. 42, Bibliothèque municipale de Saint-Dié, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blankenborch. f. 54r-58v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 319-327
Gregorius presul
meritis
Anonyme XIVe [VI-VIIIe]
[a] Gregorius presul meritis et nomine dignus [...]
[b] Autenti proti antiphona In lege [...]
[c] Aurélien de Réômé
[d] Quod est neoma ? Neuma enim hec sunt quinque puncti [...]
Manuscrits
- Ms. &.1.2., El Escorial, Real Biblioteca del Monasterio de San
Lorenzo, XIVe siècle, [a], f. 40vb; [b], f. 40v; [c], f. 40v-41; [d], f.
41a; Ms. b.I.12, id., XVIe siècle, f. 42v-43, copie du précédent
- Ms. Barberini lat. 307, Roma, Biblioteca Apostolica Vaticana, f.
27r-29r [a] [ Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Haec manus
singula
Anonyme XIVe
Haec manus singula vocum diatona intervalla
[...]
Manuscrits
- Ms. Harley 281, London, British Library, XIVe siècle, f. 3
Hic
incipit ars plana
Anonyme XIVe
Hic incipit ars plana musicae quae immensurabilis
dicitur
(traité de plain-chant dans la tradition de Philippe de Vitry)
Manuscrits
- Ms. Regulae lat. 1146, Roma, Biblioteca Vaticana, origine anglaise,
XIVe siècle, f. 57r-65v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 255b-256a ; (III) p. 13a-17a;
(IV) p. 221b-222b
Hic incipit ars
contrapuncti
Anonyme XIVe
Hic incipit ars contrapuncti perfessima inferius
Salvator Yhs Xrs in quodam evangilio sic ait [...]
(traité de contrepoint)
Manuscrits
- Ms. Eg. 2964, London, British Museum
- Ms. 450, Pavia, Biblioteca Universitaria, XIVe siècle, f. 7r
- Ms. Ashburnham 1119, Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, première
moitié XVe siècle, f. 69r-74r
- Ms. B 83 Roma, Biblioteca Vallicelliana, origine italienne, XVe siècle, f. 39r-55v, Quoniam ut ait ille venerabilis doctor Ambrosius in quodam
sermone
- Ms.l. V. 30, Siena, Biblioteca comunale, origine italienne, XVe siècle, f. 146-150r
Éditions
- REANEY GILBERT, A Postscript to Philippe de Vitry's Ars nova. Dans « Musica
Disciplina » (14) 1960, p. 29-31
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (I) p. 256aBibliographie
- GILLES ANDRÉ, Un témoignage inédit de l'enseignement de Philippe de Vitry. Dans «
Musica Disciplina » (10) 1956, p. 13-20
Iam post
Anonyme XVe, Pologne
Iam post has normas
(1369)
Manuscrits
- Ms. cod. man. cart. 95, Michaelbeuren, Benediktinerabtei
Michaelbeuren,f. 150r
- Ms. BOZ 61, Warszawa, Biblioteka Narodowa, origine polonaise, daté
1467, f. 293rv
Éditions
- FEDERHOFER-KÖNIGS RENATE, Ein anonymer Musiktraktat aus der 2. Hälfte des 14. Jahrhunderts in der
Stiftsbibliothek Michaelbeuern / Salzburg. Dans
« Kirchenmusikalisches Jahrbuch » (46) 1962, p. 49-54
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- RAUSCH ALEXANDER, Mensuraltraktate des Spätmittelalters in Österreichischen
Bibliotheken. Dans Michael Bernhard (éditeur), « Quellen und
Studien zur Musiktheorie des Mittelalters » (3), Veröffentlichungen der
Musikhistorischen Kommission (15), Bayerische Akademie der Wissenschaften,
München 2001, p. 284-291 [ Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Incipit ars
proportionum
Anonyme XIVe
Incipit ars proportionum secundum magistrum francone
Veneralis dominici proporciones [...]
(traité des proportions)
Manuscrits
- Ms. 42, Saint-Dié, Bibliothèque municipale, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blankenborch, f. 131r-132r
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek Proskesche
Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457, 1464, 1471, 1476, f. 372, Venerabiles domini mei proportiones per Dei gra tiam intendo declarare
sub correctione dominorum atque magis trorumêmeorum [...] partie de
compilation
Incipit quedam
notitiam
Anonyme XIVe
Incipit quedam notitiam partis musice de doctrina
quorandam doctorum breviter compilata. Rubrica brevitas est in qua
[...]
(brève compilation)
Manuscrits
- Ms. D 5 inf., Milano, Biblioteca Ambrosiana, XIVe siècle, f.
119rb-120v
Inter
coelum et terram
Anonyme XIIIe, Italie
Inter coelum et terram certis discreta spatiis
septem sidera pendent [...]
(traité des planètes et concordance avec la musique)
Manuscrits
- Ms. 16680, Paris, Bibliothèque nationale, origine italienne, XIVe siècle pour cette partie, 77r-v
Ita ut
primus
Anonyme XIVe, Pologne
Ita ut primus tropus a lichanos meson incipiat
[...]
Manuscrits
- Ms. 1965, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine polonaise
(Cracovie), daté 1445-1448, f. 39
Moderni cantores
antiquorum
Anonyme XIVe, Angleterre
Moderni cantores antiquorum ab usu discere
[...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 6v-7, Moderni cantores antiquorum ab usu discere [...]
Monocordi
figure
Anonyme XIVe, Pologne
[a] Monocordi figure vel note sunt iste que secuntur [...]
[b] Sciendum etiam quod dicta proportio [...]
Manuscrits
- Ms. 757, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine pragoise, daté
1378-1399, [a] & [b], f. 1v
Musica
disciplina est
Anonyme XIVe
Anonymus codex Gracensis
Musica disciplina est, quae de numeris loquitur
[...]
(traité empruntant à Isidore et à Cassiodore)
Manuscrits
- Ms. 1201, Graz, Universitätsbibliothek, seconde moitié XIVe siècle, f.
61b-63b
Éditions
- GERBERT MARTIN (1720-1793), Dans « Scriptores ecclesiastici de musica
sacra potis-simum [3 v.] », St. Blasien 1784; Hildesheim, Olms 1967, (I)
p. 15-25
- FEDERHOFER-KÖNIGS RENATE, Ein unvollständiger Musiktraktat des 14. Jahrhunderts in Ms. 1201der
Universitätsbibliothek Graz. Dans « Kirchenmusikalisches Jahrbuch »
(44) 1960, p. 14-19 [Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Musica est
motus vocum rationabilium
Anonyme XIVe, Allemagne
Anonyme de Philadelphie
Anonyme de Tegernsee III
Musica est motus vocum rationabilium in arsim vel
thesim [...]
(traité de plain-chant)
Eliguntur autem quatuor [...]
(commentaire du traité)
Manuscrits
- Ms. II, 1, 2°, 38, Augsburg, Universitätsbibliothek, daté 1473-1576,
f. 173va. partie d'un traité de plain-chant. f. 174a
- Ms. Clm 18947, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, XVe siècle, f. 239-240, début d'un traité de plain-chant
- Ms. Lat. 36, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles
Patterson Van Pelt Library, origine allemande, daté 1437, f. 60, Musica est motus vocum rationabilium in arsim item thesim
Éditions
- BRINER ANDRES, Ein anonymer unvollständiger Musiktraktat des 15. Jahrhunderts in
Philadel-phia, USA. Dans « Kirchenmusikalisches Jahrbuch » (50) 1966,
p. 27-44 [Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- FEDERHOFER-KÖNIGS RENATE, Ein anonymer Musiktraktat aus der 2. Hälfte des 14. Jahrhunderts in der
Stiftsbibliothek Michaelbeuern / Salzburg. Dans
« Kirchenmusikalisches Jahrbuch » (46) 1962, p. 44-48
[Édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- SCHMID HANS, Die musiktheoretischen Handschriften der Benediktiner-Abtei
Tegernsee (thèse). München 1951, p. 93-103
Musica est
triplex
Anonyme XIVe
Musica est triplex, scilicet naturalis,
instrumentalis et moralis [...]
(traité de musique mesurée.)
Manuscrits
- Ms. 42, Saint-Dié, Bibliothèque municipale, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blanken-borch. f. 121r-129r
Éditions
- Dans « Corpus Scriptorum de Musica » (48), American Institute of
Musicology, p. 30 [pour le f. 127rv]
Musica est scientia
vocum
Anonyme XIVe
Musica est scientia vocum sibi invicem consonantium
[...]
Manuscrits
- Ms. Lat. 7400 A, Paris, Bibliothèque nationale, XIVe siècle, f.
25rv
Musicae
liber
Anonyme XIVe
Anonyme La Fage 3
Quemadmodum, ut ait ille venerabilis doctor
Ambrosius
Éditions
Musica
docet de numero
Anonyme XIVe, Italie
[Mensura clavichordii Volens facere clavicordium]
Musica docet de numero sonorum […]
Manuscrits
- Ms. 4° 351. Erfurt, Wissenschaftliche Allgemeinbibliothek
- Ms. Pepys 1236, Cambridge, Magdalene College, origine anglaise (Christ
Church, Canterbury?), XVe siècle, f. 109
- ; Ms. Add. 18752, London, British Library, origine anglaise, première
moitié XVe siècle, f. 18rv
- Ms. Add. 32622, id., origine italienne, début XIVe siècle, f.
34v-36v
- Ms. Harley 866, origine anglaise, fin XIVe siècle, f. 7rv
Éditions
Musice
solfare docet
Anonyme XIVe, Allemagne
Musice solfare docet hec manus [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 18347, London, British Library, origine allemande, première
moitié XIVe siècle, f. 27
Nam
accipe cordam sonantem
Anonyme XIVe, Angleterre
Nam accipe cordam sonantem ut cordam cithare
[...]
Manuscrits
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friar' libraries. London, British Library & the British
Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill., 24 cm]
Notandum
quod
Anonyme XIVe, Italie
[Incipit regula cantus firmi] Notandum quod regula
subscirpta debet doceri per magistros omnibus illis [...]
(plain-chant)
Manuscrits
- Ms. 117, Faenza, Biblioteca comunale, écrit par Johannes Godenbach
(Bonadies), carmélite de Mantova, daté 1473-1474, (copie de ce manuscrit
par le père Martini en 1753 : Ms. A 32, Bologna, Museo Bibliografico) f.
17v-19r
- Ms. Ashburnham 1119, Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, première
moitié XVe siècle, f. 27v-32v
- Ms. C 105, Roma, Biblioteca Vallicelliana, origine italienne, XIVe-XVe siècles, f. 119r
Nota quod
tredecim
Anonyme XIVe
Anonyme codex Mediolanensis
Nota quod tredecim sunt species cantus, videlicet
tonus, semitonus, dictonus [...]
Manuscrits
- Ms. M 28 sup., Milano, Biblioteca Ambrosiana, XIVe siècle, f.
114r
- Ms. B 83, Roma, Biblioteca Vallicelliana, origine italienne, XVe siècle, f. 55v-56v
Éditions
Nota quod brevis et
tempus
Anonyme XIVe, Angleterre
Nota quod brevis et tempus [...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 9v-10, Nota quod brevis et tempus [...]
Nota
quod tres sunt modi
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Nota quod tres sunt modi cantandi [...]
Nota quod primus ad quintam, secundus ad terciam
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 56 & 56v
Nota
quod quando quidem
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Nota quod quando quidem cantus cantatur in
prolacione minoris perfecti [...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 116
Novem sunt
species
Anonyme XIVe
[a] Novem sunt species contrapuncti [...] Post sextam ascendendo duas voces
venit tertia, et dicitur esse exceptio in music
[b] Nota quod 9 sunt species in arte contrapunctus [...]
[c] Sciendum est quod novem sunt species contrapuncti [..]
[d] Notandum quod novem sunt species contrapuncti videlicet unisonus
[...] (contrepoint)
Manuscrits
- Ms. Mc 48, Tübingen, Universitätsbibliothek, origine allemande, fin
XVe siècle, [d] f. 79-80
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 58v [c]
- Ms. 117 Faenza, Biblioteca comunale. 1473-1474. Rédigé par Johannes
Godenbach (Bonadies), carmélite de Mantoue. Ce manuscrit appartint au
monastère carmélite de Ferrare, copie par le père Martini en 1753. Ms. A
32 Museo Bibliografico, Bologna, f. 20v [b]
- Ms. Cl. VIII, 85 (3579) Venezia, Biblioteca Marciana, origine
italienne, daté 1464, f. 71v ( Sciendum est quod novem sunt species ) [b]
- Ms. sans cote, Tremezzo, Biblioteca Conte Gian Ludovico Sola-Cabiati,
rédigé par Gafori, abbé de San Pietro à Lodi-Vecchia, daté 1473-1474, f.
50v [a]
Éditions
- MEYER CHRISTIAN, Anonymi : Tractatus de cantu figurativo et de contrapuncto (c.
1430-1520). Dans « Corpus Scriptorum de Musica » (41), American
Institute of Musicology, Neuhausen 1997, p. 68-72 [ édition
électronique de l'Université d'Indiana]
[d]
- NALLI PAOLO, Regulae contrapuncti secundum
usum Regni Siciliae, tratte da un codice siciliano
del Sec. XV. Dans « Archivio
Storico per la Sicilia Orientale » ( I
I/ 9) 1933), p. 287-288 et 291-292 [édition
électronique de l'Université d'Indiana]
[d]
Novem sunt
instrumenta loquendi
Anonyme XIVe, Italie
Novem sunt instrumenta loquendi secundum philosophos
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 37v
Omne
instrumentum
Anonyme XIVe, Angleterre
Omne instrumentum
(mesure des cloches)
Manuscrits
- Ms. Bodley 300 (S.C. 2474), Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, début XVe siècle, f. 118vb-119ra
- Ms. Garrett 95, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles
Patterson Van Pelt Library, origine anglaise, XIVe-XVe siècles, f.
174-175
Éditions
Omnis
proporcio vel est communiter
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Omnis proporcio vel est communiter dicta vel proprie
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 37v
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College. Origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 11rv
- Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500,
f. 84-97v
- Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525,
copié par William Chelle, f. 38-43 b34 / 96-99
Parti el
monacordo
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Parti el monacordo in tre compassi [...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 92
Petrus Capuanis de
Amalfia
seconde moitié XIVe
Quoniam tocius nove artis motectorum
difficultas
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 116-117v
Éditions
Bibliographie
- RISTORY HEINZ, Post-franconische Theorie und Früh- Trecento. Die Petrus de Cruce:
Neuerungen und ihre Bedeutung für die it. Mensuralnotenschrift. Peter
Lang, Frankfurt-Bern-New York 1988, p. 252
Postquam in precedenti
Anonyme XIVe
Postquam in precedenti capitulo dictum est de
partibus et consideracione musica plane [...]
(plain-chant et musique mesurée)
Manuscrits
- Ms. lat. Cl. XII, 97, Venezia, Biblioteca Marciana, origine italienne,
XIVe siècle, f. 19v-20v
Éditions
Bibliographie
- GALLO F. ALBERTO, Die Notationslehre im 14. und 15. Jahrhundert. Dans Fr. Zaminer
(éd.), « Geschichte der Musiktheorie » (5), Darmstadt 1984, p.
257-356
- PIRROTTA NINO, Una arcaica descrizione trecentesca del madrigale. Dans «
Festschrift H. Besseler zum 60. Geburtstag », Leipzig 1961, p.
155-161 [date ce traité entre 1313-1332]
Premissis consonantiis
Anonyme XIVe, Angleterre
Premissis consonantiis et dissonantiis
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, première
moitié XIVe siècle, f. 60-62v
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London,
British Library & the British Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill.,
24 cm]
- Voir : Edmond de Coussemaker, Scriptorum
de musica medii aevi nova series a Gerbertina
altera. (1) p. 154-156 [édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Prima nota
ligaturarum dicitur
Anonyme XIVe, Angleterre
Prima nota ligaturarum dicitur [...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 10r-v, Prima nota ligaturarum dicitur [...]
Prima conclusio quod
longa
Anonyme XIVe, Angleterre
Prima conclusio quod longa possit imperfectare
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, première
moitié XIVe siècle, f. 76-77v
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153
Prima etate
seculi creatus est Adam
Anonyme XIVe, Allemagne
Prima etate seculi creatus est Adam [...]
Manuscrits
- Ms. Lat. lit. b 7, Oxford, Bodleian Library, origine allemande, XIVe siècle, f. 103
Priomus cum
sexto
Anonyme XIVe, Italie
Primus cum sexto fa sol la semper habeto [...]
(formule versifiée sur les modes)
Manuscrits
- Ms. Clm 27477, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, XVIe siècle, f. 16v
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 1400, f. 19v, Primus cum sexto fa sol la semper habeot [...] f. 28v-29 : Primus cum sexto fa sol la semper habeto [...] ; Septimus et sextus dant fa mi [...] Fines cunctorum, cantor dignosce
tonorum [...] ; Neuma ascensio et descensio [...]
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 38, 49, 56v
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe
siècle, copie du London, British Library, Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v. 1450, copié par
John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 55v-59
- Ms. I 20 inf., Milano, Biblioteca Ambrosiana, originaire du Nord de
l'Italie, seconde moitié XVe siècle, f. 25v
- Ms. 361, Pavia, Biblioteca Universitaria, origine italienne, XVe siècle, f. 59v-61r; Ms. 450, Pavia, id., XIVe siècle, f. 6v
- Ms. B 83, Roma, Biblioteca Vallicelliana, origine italienne, XVe siècle, f. 55v
- Ms. Regulae lat. 1146, Roma, Biblioteca Vaticana, origine anglaise,
XIVe siècle, f. 51v-55r
- Ms. 63, Chapel Hill (NC), University of North Carolina, Wilson
Library, origine italien-ne, daté d'avant 1360, f. 88
Éditions
Voir : Yssandon
Primus dat
novem
Anonyme XIVe
Primus dat novem binos [...]
Manuscrits
- Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe
siècle, copie du Lansdowne 763
- Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v. 1450, copié par
John Wylde, copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 68v
- Ms. Regulae lat. 1146, Roma, Biblioteca Vaticana, origine anglaise,
XIVe siècle, f. 51v-55r
Primus re la
Anonyme XIVe, Italie
Primus re la secundus re la [...] ottavus ut fa
(formule sur les modes)
Manuscrits
- Ms. VIII. D. 12, Napoli, Biblioteca Nazionale, XVe siècle, f. 35r et
54r; Ms. 361, Pavia, Biblioteca Universitaria, origine italienne, XVe siècle, f. 71v; Ms. Regulae lat. 1146, Roma, Biblioteca Vaticana, origine
anglaise, XIVe siècle, f. 51v-55r
- Ms. 63, Chapel Hill , University of North Carolina, Wilson Library,
origine italienne, daté d'avant 1360, f. 88v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 99a-100b
Primus
habet m. ne sit
Anonyme XIVe, Angleterre
Primus habet m. ne sit sextus tertius autem
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, première moitié XIVe siècle, f. 46v
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153
Primus ut iste sonus
thonus
Anonyme XIVe, Allemagne
Primus ut iste sonus thonus est tibi notificandus
[...]
Manuscrits
- Ms. Clm 4387, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande,
XVe siècle, f. 44v-45
- Ms. Lat. lit. b 7, Oxford, Bodleian Library, origine allemande, XIVe siècle, f. 103
Primus et
secundus finiuntur in re
Anonyme XIVe, Italie
Primus et secundus finiuntur in re [...]
Manuscrits
- Ms. 63, Chapel Hill, University of North Carolina, Wilson Library,
origine italienne, daté d'avant 1360, f. 88v
Éditions
DE LA FAGE ADRIEN, Essais de dipthérographie
musicale. Legouix, Paris 1864, p. 308-38 [édition
électronique de l'université d'Indiana]
Primus ad
quintam
Anonyme XIVe, Italie
Primus ad quintam. Secundus ad quartam [...]
Manuscrits
- Ms. 63, Chapel Hill, University of North Carolina, Wilson Library,
origine italienne, daté d'avant 1360, f. 88v
Primus ad
tertiam
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Primus ad tertiam secundum una desubter
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 68v
Pro denominatione
proportionum
Anonyme XIVe, Angleterre
Pro denominatione proportionum sciendum est
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College. Origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 11v-13v, Pro denominatione proportionum sciendum est [...]
Pro
introductione in arte musice
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Pro introductione in arte musice primo videndum
est
(tradition Jean de Garlande)
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 50-53
Éditions
- MEYER CHRISTAN, Musica plana Johannis de Garlandia. Dans « Sammlung
musikwissenschaftlicher Abhandlungen » (91), Baden-Baden, Bouxwiller 1998,
p. 63-97
Proportio est
habitudo duorum
Anonyme XIVe
Proportio est habitudo duorum terminarum ad invicem
[…]
Manuscrits
- Mansucrit 42, Saint-Dié, Bibliothèque municipale, XIVe siècle. f.
119r-120v
- Ms. Mus. Ms. theor. 1010, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer
Kulturbesitz, f. 8v
- Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek,
Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457-1476, f.
369-371
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 266 [partie du traité de
Christiani Sadze de Flandria]
Proportio autem
semitonii
Anonyme XIVe, Angleterre
Proportio autem semitonii ad totum est
superbipartiens [...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, première
moitié XIVe siècle, f. 46v
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153
Quadrangularis simplex
Anonyme XIVe
Quadrangularis simplex figura est illa
(plain-chant, fragment)
Manuscrits
- Ms. VIII. D. 12, Napoli, Biblioteca nazionale, composé de trois
liasses (III), XVe siècle, f. 33r-59v
Qualiter debeant
fieri organa
Anonyme XIVe
Qualiter debeant fieri organa. Si quis concordiam
organorum scire voluerit, ita inchoare studeat. In primi intonet calamos
suos [...]
(traité d'organum)
Manuscrits
Quantumcumque vero
omnium
Anonyme XIVe
Quantumcumque vero omnium modorum atque
consonantiarum [...]
Manuscrits
- Ms. Harley 281, London, British Library, XIVe siècle, f. 32
Quinta et
descendat per unam vocem
Anonyme XIVe, Angleterre
Quinta et descendat per unam vocem erit [...]
(fragment)
Manuscrits
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill., 24 cm]
Qualiter autem
faciendum
Anonyme XIVe, Angleterre
Qualiter autem faciendum est monocordum
[...]
Manuscrits
Quatuor
principalia
AnonymeXIVe, Angleterre
Quatuor principalia totius artis musicae
(attributions incertaines par Simon Tunstede à Johannis Hanboys, et
par de Coussemaker à Tunstede)
Manuscrits
- Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté
1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde. Traité signé Robert de Brunham.
f. 1-53
- Ms. Add. 4909, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe
siècle (copie du Cotton Tib. B.IX), f. 31v-56 [édition
électronique de l'Université d'Indiana]
- Ms. Add. 8866, London, British Library, origine anglaise, XVe siècle,
f. 4-64
- Ms. Cotton Tiberius B.IX, London, British Library, origine anglaise,
XIVe siècle, f. 205-214
- Ms. Bodley 515 (S.C. 2185), Oxford, Bodleian Library, origine
anglaise, début XVe siècle, f. 4-77
- Ms. Digby 90 (S.C. 1691), id., origine anglaise, XIVe siècle, f.
1-63v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (IV) p. 200-298 [édition électronique
de l'Université d'Indiana : p.
200-206 ; p.
206-219 ; p.
219-254 ; p.
254-298]
- ALUAS LUMINITA FLOREA, The Quatuor Principalia Musicae: A Critical Edition and Translation,
with Introduction and Commentary (thèse [2 v.]). Indiana University
1996 [dir. Thomas J. Mathiesen]
Quatuor sunt
signa per que facile
Anonyme XIVe, Angleterre
Quatuor sunt signa per que facile cognosci potest
[...]
Manuscrits
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill., 24 cm]
Quatuor
sunt species
Anonyme XIVe, Angleterre
Quatuor sunt species cantuum [...]
Manuscrits
- Ms. Garrett 95, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles
Patterson Van Pelt Library, origine anglaise, XIVe-XVe siècles, f.
165-169
4°
quod tenore ascendente
Anonyme XIVe
4° quod tenore ascendente contrapunctans vel
discantans
(traité de déchant)
Manuscrits
- Ms. 42, Bibliothèque municipale, Saint-Dié, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blankenborch, f. 67r (fragment)
Éditions
Quia omnes
moderni
Anonyme XIVe, Angleterre
Quia omnes moderni sunt inventores de musica
[...]
Manuscrits
- Ms. Harley 625, London, British Library, originaire d'Oxford, XIVe siècle, f. 175rv
Quid est
cantus ?
Anonyme XIVe, Belgique
Quid est cantus ? Cantus est bene canendi scientia
[...]
Manuscrits
- Ms. M 2147 XIV M 3 Case, Washington, Library of Congress, Music
Division, origine à Liège ou Maastricht, XIVe siècle, f. ad
Quid est vox
?
XIVe, Catalogne
Quid est vox ? Vox est aer tenuissimus ictus
[...]
Manuscrits
- Ms. Ripoll 139, Barcelona, Arxiu de la Corona d'Aragó, origine
catalane, XIVe-XVe siècles, f. 64-75v
Quoniam latens
sciencia
Anonyme XIVe, Italie
Quoniam latens sciencia
Manuscrits
- Ms. 42, Saint-Dié, origine italienne supposée, fin XIVe siècle, f.
39-43
Éditions
Quoniam
sicut Domino
Anonyme XIVe
Quoniam sicut Domino placuit scientiam
musicae
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 84-85v & 87 &
114-116
- Ms. Add. 4909, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe
siècle (copie du Cotton Tib. B.IX), f. 11-14v
- Ms. 54.1, Chicago, The Newberry Library, origine italienne (Pavie),
fin XIVe siècle, f. 9-7v; Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of
Congress, Music Division, origine vénitienne, daté 1465-1477, f.
70v-74
Sciendum est quod
in superiori
Anonyme XIVe, Italie
Sciendum est quod in superiori linea huius tabulae
[...]
Manuscrits
- Ms. 54.1, Chicago, The Newberry Library, origine italienne (Pavie),
fin XIVe siècle, f. 9v
Secundum magistrum
Johannem
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Secundum magistrum Johannem de Muris de modo
perfecto. Nota quod quinque sunt partes prolationis [...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 88v-89
Semitonium est
imperfectum
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Semitonium est imperfectum sonum duarum vocum
[...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 40
Septem sunt
species consonantarium
Anonyme XIVe, Italie
Septem sunt species consonantarium
Manuscrits
- Ms. 883, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine italienne, daté
de v. 1400, f. 21-22
- Ms. 54.1, Chicago, The Newberry Library, origine italienne (Pavie),
fin XIVe siècle, f. 52v-56v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876; Olms, Hildesheim 1963
Septem sunt species
discantus
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Septem sunt species discantus principales scilicet
unisonus, dyapason [...]
Manuscrits
- Ms.5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 79-80
- Ms. 883; Barcelona, Biblioteca de Catalunya,
f. 21r-22v [Transcription
par Christian Meyer (Lexicon musicum Latinum
medii aevi)]
Sequitur forma
intonarii primi
Anonyme XIVe, Allemagne
Sequitur forma intonarii primi toni apud nos quatuor
habet differentie [...]
(tonaire incomplet)
Manuscrits
- Ms. theol. lat. oct. 112, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer
Kulturbesitz, origine alle-mande, XIVe siècle, f. 313-316v
Sequitur de
intonationibus
Anonyme XIVe, Catalogne
Sequitur de intonationibus [...]
Manuscrits
- Ms. 2545, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, originaire d'un couvent
dominicain de Catalogne, seconde moitié XIVe siècle, f. 1, Omnis cantus ecclesiasticus in mediis clavibus [...] ; f. 1-4, Sequitur de intonationibus [...] ; f. 4, In antiphonariis et gradualibus et aliis libris cantus [...]
Sexquialtera, Emiola
Anonyme XIVe, Italie ou Catalogne
Sexquialtera, Emiola, Dyapente [...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 128v-130
Sex
sunt species speciales
Anonyme XIVe, Italie
Sex sunt species speciales discantus, scilicet
unisonus, semiditonus [...]
Manuscrits
- Ms. 54.1, Chicago, The Newberry Library, origine italienne (Pavie),
fin XIVe siècle, f. 49-50
Éditions
- LA FAGE ADRIEN DE (1801-1862), dans « Essais de diphthérographie
musicale », O. Legouix, Paris 1864; A. Knuf, Amsterdam 1964, p.
381-382
Sicut
se habent brevis
Anonyme XIVe, Italie
Sicut se habent brevis et longa in modo perfecto
[...]
Manuscrits
- Ms. 54.1, Chicago, The Newberry Library, origine italienne (Pavie),
fin XIVe siècle, f. 57v-58
Species
plani
Anonyme XIVe
Species plani cantus sunt terdecim
Manuscrits
- Ms. 91, Girona, Arxiu Capitular, origine inconnue pour la partie
musicale, XIVe-XVe et XVe siècles, f. 118-119v
Éditions
Tempus perfectum
recte divisum
Anonyme XIVe
Tempus perfectum recte divisum in duodecim. Tempus
perfectum recte est illud [...]
( « Rubricae breves » du pseudo Marchetus de Padoue)
Manuscrits
- Ms. 42, Saint-Dié, Bibliothèque municipale, XIVe siècle, rédigé par
Jordanus de Blankenborch, f. 65v-66v
Éditions
- COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805- 1876), dans « Scriptorum de
musica medii aevi novam seriem a Gerbertina » [4 v.]. Durand, Paris
1864-1876 ; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 1-12 [attribué à
Marchettus] [édition
electronique de l'Université d'Indiana]
Tonarius
et rubricae
Anonyme XIVe, Allemagne
Tonarius et rubricae in nota et aliam in divini cultus
processum (tonaire)
Manuscrits
- Ms. Clm 19558, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine
allemande, XIVe-XVe siècles, f. 1v-87v
Bibliographie
- HUGLO MICHEL, Les tonaires. Inventaire, analyse, comparaison. CNRS, Société
Française de Musicologie, Paris, Heugel 1971, p. 374 (n° 3)
Tonis sunt
octo
Anonyme XIVe, Angleterre
Tonis sunt octo est autem compositio octo cordarum
[...]
(traité des modes)
Manuscrits
- Ms. Regulae lat. 1146, Roma, Biblioteca Vaticana, origine anglaise,
XIVe siècle, f. 51v-55r
Tonus est regula que
de omni
Anonyme XIVe
Tonus est regula que de omni cantu in fine diiudicat
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, première
moitié XIVe siècle, f. 44v
Voir : Ms. cod. pal. vind. 4774,
Wien, Nationalbibliothek, f. 24v, en marge : Tonus
est regula que de omni cantu in fine diiudicat et discernit
vel et finalium vocum deposicio Vel est regula Que de
omni cantu secundum ipsum medium et finem diiudicat.
et discernit non enim potest quis secundum artem iudicare
de cantu cui thono subseruiat nisi prius principium
ascensum et descensus medium et finem sciat [édition
électronique de l'Université d'Indiana]
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill., 24 cm]
Tractaturi de
musica primo videamus
Anonyme XIVe, Italie
Tractaturi de musica primo videamus quid sit mucia
et unde dicatur [...]
Manuscrits
- Ms. 5-2-25, Sevilla, Biblioteca Capitular y Colombina, origine
italienne et catalane, XIVe-XVe siècles, f. 24-36
Turpe est
ignorare
Anonyme XIVe, Allemagne
Turpe est ignorare quod omnis convenit scientia
propterea [...]
Manuscrits
- Ms. Hs. II 223, Mainz, Stadtbibliothek, origine allemande, XVe siècle,
f. 237
Ut pateat
evidenter monochordi
Anonyme XIVe, Angleterre
Ut pateat evidenter monochordi quot et quibus
[...]
Manuscrits
- Ms. Bodley 842, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, première
moitié XIVe siècle, f. 45v
Bibliographie
- HUMPHREYS KENETH WILLIAM (*1916), The Friars' libraries. London, British Library & British
Academy 1990, p. 153 [xliv-281 p., ill., 24 cm]
Utrum
omnis angulus
Anonyme XIVe, France
Utrum omnis angulus incidencie in sonis fit equalis
angulo reflexionis [...]
(traité d'arithmétique)
Manuscrits
- Ms. Lat. 7378 A, Paris, Bibliothèque nationale, origine parisienne
supposée, daté 1362, f. 85
Ut superius
dictum
Anonyme XIVe
Ut superius dictum est per multos novem sunt muse
[...]
Manuscrits
- Ms. Barb. lat. 307, Roma, Biblioteca Vaticana, fin XIVe siècle, f.
29r-20va
Verum tamen
quilibet discantare
Anonyme XIVe, Angleterre
Verumtamen quilibet discantare volens [...]
Manuscrits
- Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine anglaise,
seconde moitié XVe siècle, f. 7v-9v, Verumtamen quilibet discantare volens [...]
Viginti
et una littera
Anonyme XIVe
Viginti et una littera sunt in monocordo
Manuscrits
- Ms. St. Thomas 391, Leipzig, Universitätsbibliothek der Universität zu
Leipzig
Éditions
Jean-Marc Warszawski
Novembre 1995-28
août 2008
musicologie.org
© Musicologie.org
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Vendredi 6 Décembre, 2019