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mardi 18 août 2015

 

New Perspectives on Polyphony : Theme and phocus

Call for Papers

Louvain

Petrus Alamire – New Perspectives on Polyphony

KU Leuven, Campus Carolus, Antwerp, 18-­‐23 August 2015

Organised by the KU Leuven (Department of Musicology), Alamire Foundation (Leuven), AMUZ (Flanders Festival, Antwerp)

THEME AND FOCUS

CALL FOR PAPERS

In August 2015 the Alamire Foundation, International Centre for the Study of Music in the Low Countries, and the KU Leuven Musicology  Dept., will  organise an ambitious  conference centered on the music scribe Petrus Alamire and his manuscripts. The event will coincide with an extended edition of the early music festival “Laus Polyphoniae” (19 – 30 August) and the opening of a digital exhibition of Alamire's production in Antwerp Cathedral.
The conference aims to consolidate the most recent research on the manuscripts of the Habsburg-­‐Burgundian Court Complex. Furthermore, with the Alamire manuscripts as focus, the conference aims in particular to link musicological research and performers. For that reason, an invited group of core speakers will include both leading scholars and performers. Additional submissions are also invited on any aspects of the manuscripts, their production, repertory, and relationships with other sources. Themes on which sessions are expected include:

-­‐                Musical contexts (such as the ‘Lof', confraternities, etc.)
-­‐                Individual manuscripts in the complex
-­‐                Composers represented in the complex
-­‐                Commissioners and recipients
-­‐                Performance practice and performing from the manuscripts
-­‐                Mise-­‐en-­‐page in Alamire and related sources

Proposals may take a variety of formats, including standard scholarly papers (of around 25 minutes in length), workshops, and round-­‐tables.

KEYNOTE SPEAKERS

Herbert Kellman (University of Illinois, US) Paul Van Nevel (Huelgas Ensemble, Belgium)

INVITED SPEAKERS INCLUDE

Michael Alan Anderson, Serafina Beck, Nicholas Bell, Alexander Blachly, Jennifer Bloxam, Stratton Bull, Jürgen De Bruyn, David Fallows, Fabrice Fitch, Kristine Forney,  Adam  Knight Gilbert, Martin Ham, Valerie Horst, Edward Houghton, Louisa Hunter-­‐Bradley, Eric Jas, Jacobijn Kiel, Marc Lewon, Honey Meconi, Scott Metcalfe, Bernadette Nelson, Peter Phillips, Jesse Rodin, Veronique Roelvink, David Skinner, Rebecca Stewart, Zoe Saunders, Thomas Schmidt, Emily Thelen, Peter Urquhart, Hendrik Vanden Abeele.

Registration, covering conference materials, light refreshments, admission to the opening of the Petrus Alamire Exhibition (Tue, 18 August 2015), the opening concert of Laus Polyphoniae   (Wed, 19 August 2015), the Lecture-­‐Performances (on each conference day) and the closing walking lunch (on Sun, 23 August), will be € 200. (Registration date will be announced later on). Students € 80; Day Fee € 50.

Abstracts     should      be     sent     to     Klaartje     Proesmans     (klaartje.proesmans@kuleuven.be), before 15 December 2014.

Organising  committee:
David Burn, KU Leuven, professor of musicology
Marie-­‐Alexis Colin, Université Libre de Bruxelles, professor of musicology Bart Demuyt, Alamire Foundation, director
Stratton Bull, Alamire Foundation, staff member
Zoe Saunders, Alamire Foundation, postdoctoral researcher Emily Thelen, Alamire Foundation, postdoctoral researcher Serafina Beck, Alamire Foundation, doctoral researcher Klaartje Proesmans, Alamire Foundation, staff member

See also the conference website at:  https://www.alamirefoundation.org/en/activities/  https://www.petrusalamire.com

L'indigeste mécénat de BP en faveur du Royal Opera House de Londres

Comme partout, le ratissage des liquidités pour maintenir un haut rendement à la bulle financière met en danger les activités artistiques sur lesquelles on veut faire des économies. C'est stupide, car la culture artistique est, avec l'école et le travail, est ferment de cohésion sociale.

Le mécénat du géant pétrolier BP au Royaume-Uni, en faveur de la Royal Opera House de Londres est à juste titre indigeste pour une centaine de personnalités de la musique.

Pour elles, ce partenariat est une tache pour la réputation internationale de la Royal Opera House, BP ne cherchant qu'à faire oublier les scandales des marées noires, et à couvrir ses activités écologiquement destructives, à s'acheter une légitimité sociale.

Mais le pire est à venir. La crise de la monnaie engendrée par une bulle financière disproportionnées par rapport à l'économie réelle, et sans valeur de contrepartie, conduit les financiers à s'approprier des biens hypothécables, comme on vient de le voir avec la Grèce qui a été privatisée par les banques. Ce mécénat, qui se substitut aux devoirs de l'état, est la porte ouverte à la privatisation de valeurs immobilières et culturelles. Dans peu de temps, les grandes maisons d'opéra seront la propriété d'entreprise comme BP, ou de banques, contrepartie à une monnaie marchandise perdant de sa rentabilité.

The Guardian

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