bandeau actu

 

 

actualités musicales
mercredi 22 juillet 2015

 

International Conference on New Technologies for Music Notation and Representation (TENOR 2016)

Call for Papers

27-29 mai 2016 Cambridge

Anglia Ruskin University

The second International Conference on Technologies for Music Notation and Representation is dedicated to issues in theoretical and applied research and development in Music Notation and Representation, with a focus on computer tools and applications, music creation and cognition.

Until very recently, the support provided by computer music developers and practitioners to the field of symbolic notation has remained fairly conventional. However, recent developments indicate that the field of tools for musical notation is now moving towards new forms of representation. Moreover, musical notation, transcription, sonic visualisation, and musical representation are often associated with the fields of musical analysis, ethnology, and acoustics. The aim of this conference is to explore all recent mutations of notation and representation in all domains of music.

This year we are extending the call to include cognition as well as ontological issues of performance practice arising from the use of traditional and/or graphical notation systems in live electronics.

In addition to paper submissions, we are interested in receiving proposals for workshops involving technologies of notation and representation. We would also be happy to receive proposals involving presentation formats which challenge the paper/presentation model.

TOPICS OF INTEREST

Musical creation
- Notation in electronic and electroacoustic music
- Notations for interactive music
- Notation for sound installations
- Notation for the multimedia and mixed arts
- Live coding
- Ontologies of notation

Musical notation
- Innovative computer applications for music notation
- Languages for music notation
- Gesture notation
- Notation and mobile devices
- Exchange formats for music notation
- Online tools and languages for music notation and representation

Analysis, notation & pieces studies
- Analysis of contemporary notations
- Semiotics of new notation forms
- Ontology of the notation of interactive music
- Data mining, music notation corpus, databases
- Notation in mind: notation and cognition

Representation, transcription
- Sound visualisation
- Interactive representation
- Transcription in ethnomusicology and representation of non-written musics
- Non-western or ancient music trans-notation
- Representation and transcription in acoustic ecology and soundscapes
- Optical music recognition

Listening, teaching
- Listening guides
- Live and offline annotation
- Notations for music pedagogy

SUBMISSION

More information & submission at https://tenor2016.tenor-conference.org

Deadline for paper and workshop proposal submission:
Monday November 16, 2015

Création du nouveau concerto pour piano de René Koering

René Koering. Photographie D. R.

Par Eusebius ——

Traditionnellement, chaque année, l'Orchestre National de France se produit au Festival Radio-France Montpellier. La nouveauté de cette 30e édition réside dans la première partie du programme, consacrée à deux créations de René Koering, qui imprima sa marque au Festival qu'il enfanta1 : une Suite de Pelléas et Mélisande, pour grand orchestre2, et un nouveau concerto pour piano et orchestre « Sprachgitter Ephrem ».

Le Pelléas de Debussy est une partition sacralisée et, à notre connaissance, seul Erich Leinsdorf a osé en extraire une suite orchestrale3. L'oeuvre, par ailleurs tombée dans le domaine public, a fasciné le compositeur d'opéras qu'est René Koering. « La partition d'orchestre est beaucoup plus belle que l'écriture vocale, qui m'est apparue comme un glacis sur un mets parfait » écrit-il en guise d'introduction.

[+] lire la suite...

Quand planait l'ombre des hommes…

Paloma Kouider, pianiste du Trio Karénine. Photographie © Béatrice Cruveiller.

Par Eusebius ——

Réduites le plus souvent à vivre à l'ombre des hommes, frère, époux, père ou fils, leur activité de compositrice n'a pas connu le retentissement mérité1. Les œuvres de six femmes du XIXe et de la première moitié du XXe siècle sont données par des interprètes de choix2.

Le trio pour piano, violon et violoncelle en mineur, opus 11 de Fanny Mendelssohn est au cœur du concert, encadré d'ouvres vocales et pianistiques dont il sera question plus loin. Le trio Karénine, lauréat de nombreux prix, fondé en 2009, s'est hissé parmi les plus brillantes formations de musique de chambre de sa génération.  Alors qu'elle avait 15 ans, Fanny avait reçu de son père l'injonction de se contenter de la musique comme d'un agrément. Brillante pianiste, elle ne renonça pas pour autant à l'écriture et nous laisse une œuvre abondante qui commence à trouver son autonomie.

[+] lire la suite...

musicologie.org
56 rue de la Fédération
F - 93100 Montreuil
06 06 61 73 41
Contacts

À propos

S'abonner au bulletin

Biographies de musiciens
Encyclopédie musicale
Analyses musicales
Cours de musique

Petites annonces
Téléchargements
Presse internationale

Soutenir musicologie.org

Articles et documents
Bibliothèque
Nouveaux livres
Nouveaux cédés

Colloques & conférences

Collaborations éditoriales

Flus RSS

logo musicologie
ISSN  2269-9910

© musicologie.org 2014

musicologie

Mercredi 22 Juillet, 2015 21:45

 juillet 2015

L M M J V S D
01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

musicologie

Recherche dans musicologie.org

rectangle

rectangle

rectangle