vendredi 3 juillet 2015
Music, Intertextuality, and Inter-Art Forms in Third Republic France: Remembering Paul Dukas at 1503-5 juillet 2015, Maynooth University, Ireland CFP deadline: 20 November 2014 Keynote speaker: Daniel Albright (Harvard University) 2015 marks the 150th anniversary of the birth of Paul Dukas: composer, critic, educator, and editor, he was active during the Third Republic (1870 – 1940), a vibrant time when music interacted with myriad cultural, social, and political forces to produce ground-breaking new works. Some of the most innovative music was written for multifaceted art forms such as opera, ballet, and, later, film. Other composers and publishers disseminated scores through daily newspapers and niche arts journals, media which by their very nature prompted intertextual encounters with the printed music. Relationships between music, texts, and media in the French modernist context can be conceptualised in several ways, not least because this reflects how composers such as Dukas, Debussy, Satie, and others expressed themselves creativelyin their musical works, but also in their teaching practice and their criticism and other writings. Building on recent developments in studies of French modernism and word-music relations, this conference aims to consider issues such as: -how composers engaged intertextually with music of the past and present; -pedagogical contexts: composers, their students, and intergenerational legacies; -challenges to norms of musical text presentation and/or performance; -new interrelationships between music and other media; -critical contexts: reception histories; dissemination of music through the press. The conference seeks also to focus on Dukas's contributions to these areas. The committee welcomes proposals for presentations, in a range of formats, on the above and related themes. For more information please contact Laura Watson frenchmusicmaynooth at gmail.com . Dominique Jameux est mortDominique Jameux. Photographie © Radio-France. Dominique Jameux est décédé hier 2 juillet à l'âge de 76 ans. Producteur à France Musique de 1972 à 2008, il animait notamment l'émission le Matin des musiciens ou le Fauteuil de Monsieur Dimanche. Musicographe, directeur-fondateur de la revue « Musique en jeu », spécialiste de la musique du xxe siècle, il a écrit plusieurs ouvrages, dont une biographie de Pierre Boulez chez Fayard, ou encore une étude sur la seconde École de Vienne, des essais sur l'opéra, le portrait du cycliste italien Fausto Coppi sous la forme d'étude sur l'Italie des années 1945-1960 chez Denoël. Opéra Nice Côte d'Azur : une petite saison lyrique 2015-2016 et de grandes incertitudesL'Opéra de Nice. Photograhie © D.R. Par Jean-Luc Vannier ——Mieux vaut tard que jamais. Alors que se déroulaient, dans l'enceinte de l'opéra de Nice, des prises de vues pour un prochain épisode de la série « Section de recherche », André Chauvet, Président du Conseil d'exploitation de la Régie, entouré de Philippe Auguin, Directeur musical de l'orchestre philharmonique de Nice, de Marc Adam, Directeur artistique et d'Éric Vu-An, Directeur artistique des Ballets Nice Méditerranée, présentait jeudi 2 juillet à la presse spécialisée, la prochaine saison 2015-2016. Une présentation qui ressemblait à ce que Clémenceau nommait une « société d'admiration mutuelle » : un feu d'artifice de remerciements ainsi que des trombes d'éloges pour Marc Adam et sa saison 2014-2015 « tout à fait enrichissante », notamment pour sa « mise en scène réussie de Peter Grimes » et sa « capacité à trouver au pied levé une remplaçante » au rôle-titre de Semiramide, souffrante d'une grippe dès la première. Au point de devoir lui poser la question : « pourquoi dans ces conditions, avoir remercié Marc Adam » ? Lequel souhaitait, comme il nous l'avait confié, effectuer un nouveau mandat. Une question restée sans réponse. (+) lire la suitePremier Concours international de musique ancienne du Val-de-Loire : le palmarèsDu 16 au 18 mai dernier s'est déroulé le premier Concours international de musique ancienne du Val-de-Loire. Le jury présidé par William Christie, était constitué par Daniel Cuiller, Henri-Franck Beauperin, Patrick Ayrton, Marc Dumont, Michel Henry, Alice Orange. Premier Prix et Prix du Public à l'ensemble L'Escadron Volant de La Reine : Fiona-Emilie Poupard (violon), Josèphe Cottet (violon), Antoine Touche (viole, violoncelle), Matthieu Boutineau (orgue, clavecin). Second Prix attribué à The Goldfinch Ensemble, venu des Pays-Bas : Emmanuel Frankenberg (clavecin), Noyuri Hazama (violon), Pablo Sosda (flûte),et Salomé Gasselin (viole).
© musicologie.org 2014 Vendredi 3 Juillet, 2015 13:13 |
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