Actualités musicaleslundi 14 avril 2014
2nd International Conference on Music and Consciousness14-17 avril 2014, Oxford Faculty of Music, University of Oxford, UK, 14th-17th April 2015. Organised jointly by the Faculty of Music, University of Oxford, and the University of Newcastle's International Centre for Music Studies. There have been rapid multidisciplinary advances in scholarly understanding of musical experience over the last fifteen years or so. It is increasingly accepted that musical experiences are multi-faceted, fluctuating, and dynamic; complex composites of cognitive, perceptual, embodied and affective components. One response to the acknowledged phenomenological complexity of musical engagement has been a growing interest in the relationship between music and consciousness. Following on from the success of the first International Conference on Music and Consciousness (Sheffield, 2006), and the edited volume Music and Consciousness to which this led, this second conference is again intended as a forum for the exchange of perspectives from a broad range of disciplines, including but not restricted to: neuroscience, psychology, phenomenology, philosophy, sociology, musicology, performance studies, ethnomusicology, music therapy, evolutionary psychology, cognitive archaeology, and cultural history. The conference will consist entirely of plenary sessions, enabling wide-ranging participation, with significant time set aside for discussion. It will include keynote presentations, papers and short communications. The conference committee welcomes submissions addressing a broad range of themes, including but not limited to the following: • Music and Unconsciousness • Neural substrates of musical consciousness • Consciousness and musical performance • Music and trance, flow, absorption, dissociation, and altered states of consciousness (ASC). • Theorising musical consciousness - across disciplines, across cultures, across history • Consciousness and musical creativity • Modes of musical consciousness, modes of musical subjectivity • Music and consciousness: beyond empiricism • Music and collective consciousness Proposals of 300 words are invited for papers of 30 minutes (20 minutes plus 10 minutes discussion); and of 200 words for short communications (10 minutes plus 10 minutes discussion). Proposals must be sent as a Word attachment to musconsubmission at music.ox.ac.uk, should clearly indicate whether they are for a paper or short communication, and must include the following: title, author(s), affiliation(s), email address for contact. The deadline for proposals is 31st July 2014. Decisions on proposals will be communicated in early September. Proposals will be accepted on the basis of their relevance to the conference themes, significance, originality and rigour. Proposals will be accepted on the basis of their relevance to the conference themes, significance, originality and rigour. David Clarke (Newcastle) Feuilleton (29). Le voyage au Castenet. Celui qu'on nomme l'auteur sort enfin la voiture du garage.
Triptyca, une nouvelle découverte !Par Eusebius
Françoise Masset, Pascal Marsault et Jean-Christophe Clair. Si Françoise Masset est une artiste recherchée, qui s'est particulièrement illustrée dans le répertoire baroque, le trio qu'elle forme avec Jean-Christophe Clair et Pascal Marsault, Triptyca, n'a pas encore atteint semblable notoriété. Le programme inauguré à Dijon, intitulé « Mors et Vita »*, se révèle aussi original et bienvenu que la formation qui l'interprète : 16 pièces françaises pour voix et orgue de la fin du xixe à nos jours, confiées à une soprano (Françoise Masset), un alto (Jean-Christophe Clair) et à l'orgue, tenu par Pascal Marsault. Akatrasax « Bird of Paradise », une des deux rencontres pour lire de Focus Jazz
Par Alain Lambert Le cadre, la médiathèque de la Folie-Couvrechef, qui nous a déjà offert la BIP l'an dernier [voir notre chronique], et aujourd'hui une expo, avec des photos de David Thomas, sur les deux cent ans du père du saxophone. Le principe, quatre saxs, deux lecteurs et six voix pour une nouvelle policière de John Harvey. Pendant trente ans, les habitants de Caen et des alentours ont vibré aux « Rencontres pour lire » qui, de 1979 à 2009, associaient un auteur, un comédien et des musiciens (de jazz souvent) pour des soirées uniques, mi lecture, mi théâtre et musique. Depuis, les bibliothèques de l'agglo essaient de perpétuer cette tradition.
Petites annonces musicalesCherche pianiste pour concert musique de chambre le 3 mai (Lot)
Revue de presse musicale(Revue org / Volume !) Rendre compte de la complexité (de l'écoute d'une chanson), par Anthony Pecqueux (FR3 Lorraine) Répétition à l'Opéra de Nancy pour des jeunes de CM 2 de Laxou (54) (Deutschlandradio) Forscher aus Zürich suchen nach Ursachen von Musiker-Erkrankungen (Culturebox) Un opéra inspiré du rapt de Patty Hearst en première mondiale à Toulouse S'abonner au bulletin. Collaborations ISSN 2269-9910 © musicologie.org 2013 Lundi 4 Février, 2019 0:03 |
|